مسیر مریخ‌نورد پشتکار را به صورت زنده ببینید

آخرین باری که مأموریت مارس ۲۰۲۰ را دیدیم، ۳۰ جولای (۹ مرداد) بود که پرتاب آن انجام شد و سفر خود را به سمت مریخ آغاز کرد. اکنون با کمک چشم‌های ناسا (NASA’s Eyes) به منظومه‌ی شمسی و با استفاده از یک نرم‌افزار تحت وب، کاربران می‌توانند مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) و هلیکوپتر «نبوغ» (Ingenuity) را که طی ۶ ماه آینده میلیون‌ها کیلومتر طی خواهند کرد تا به دهانه‌ی جِزِرو در مریخ برسند، در زمان واقعی ردیابی کنند.

برای استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به صفحه‌ی مأموریت مارس ۲۰۲۰ در وب‌سایت «چشم‌های ناسا» مراجعه کنید.

«چشم‌های ناسا بر منظومه‌ی شمسی از همان داده‌هایی استفاده می‌کند که تیم هدایت و ناوبری مأموریت مارس ۲۰۲۰ برای تعیین مسیر بهره می‌برند.» این را «فرناندو ابیلیرا» (Fernando Abilleira) مدیر طراحی و ناوبری مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) می‌گوید و ادامه می‌دهد: «اگر می‌خواهید در این سفر با ما همراه باشید، این‌جا برای همین کار است.»

طبق اعلام ناسا، این نرم‌افزار کاملا تعاملی طراحی شده است و کاربران می‌توانند به آسانی نماهای گوناگون را از فضاپیما مشاهده کنند. از فاصله‌های دور گرفته تا نمای نزدیک مریخ‌نورد پشتکار با این ابزار در دسترس کاربران است. حتی امکان بررسی و دیدن سرعت نسبی مریخ با زمین یا دیگر اجرام منظومه‌ی شمسی مانند سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتون نیز وجود دارد. همچنین امکان مشاهده‌ی کره‌ی زمین یا سیارات فراخورشیدی در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

به گفته‌ی جان نلسون، سرپرست فناوری شبیه‌سازی و توسعه‌ی کاربردی JPL، با کمک این نرم‌افزار، داده‌ها و تصاویر مأموریت مارس ۲۰۲۰ و سیاره‌ی سرخ هر لحظه در دسترس است و امکان مشاهده‌ی دیگر مأموریت‌ها مانند مدارگردهای مریخ یا «کنجکاوی» (Curiosity) و «اینسایت» (InSight) نیز وجود دارد. او تأکید می‌کند: «اساسا اگر از طریق چشم‌های ناسا بر منظومه‌ی شمسی مریخ را ندیده باشید، یعنی مریخ را ندیده‌اید.»

کنترل‌گرهای موجود در این نرم‌افزار به کاربران امکان می‌دهد که نمای مشاهده شده را کاملا شخصی‌سازی کنند. پیرامون فضاپیما بچرخند یا حتی حالت سه‌بعدی را انتخاب کنند تا با استفاده از یک عینک تصویر برجسته‌ی قرمز-آبی (Red-Cyan Anaglyph Glasses) تجربه‌ای واقعی‌تر داشته باشند.

نرم‌افزار چشم‌های ناسا، تنها از داده‌ها و تصاویر در لحظه استفاده نمی‌کند، بلکه داده‌های سال ۱۹۵۰ ناسا تا به امروز را نیز شامل می‌شود و محاسبه و پیش‌بینی داده‌ها تا سال ۲۰۵۰ را نیز انجام می‌دهد. بنابراین کاربران قادر خواهند بود که در سراسر منظومه‌ی شمسی و حتی در زمان سفر کنند.

گفتنی است مأموریت مارس ۲۰۲۰ بخشی از برنامه‌ی بزرگتر ناسا برای اکتشافات و مأموریت‌های انسانی به مریخ است و در این برنامه از ماه نیز به‌عنوان یک بستر برای آماده‌سازی استفاده می‌شود. قرار است ناسا تا سال ۲۰۲۴ مأموریت سرنشین‌دار به ماه انجام دهد و با برنامه‌ی کاوش ماه آرتمیس (Artemis Lunar Exploration) تا سال ۲۰۲۸ یک حضور پایدار انسانی در قمر زمین ایجاد کند.

منبع:دیجی کالامگ