پیشگیری ازمقاومت آنتی بیوتیکی درانسان باکشتاربه موقع مرغ ها

 دکتر فریبا کوهدانی در گفت و گو با ایرنا افزود: عدم رعایت فاصله زمانی تعیین شده برای کشتار مرغ بعد از قطع آنتی بیوتیک سبب بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در مصرف کنندگان می شود.وی با اشاره به اینکه در مرغداری ها برای درمان و مقابله با بیماری ها، میکروب و ویروس ها از انواع آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش طیور استفاده می شود، گفت:باید فاصله زمانی بین پنج تا هفت روز قبل از کشتار مرغ رعایت شود تا آنتی بیوتیک استفاده شده از بدن مرغ دفع شود.

وی اضافه کرد:در صورت رعایت نشدن مدت زمان تعیین شده و مصرف گوشت مرغ، عامل مقاومت به داروها به روده انسان منتقل می شود و به این وسیله بدون اینکه بدن انسان آنتی بیوتیکی دریافت کرده باشد به آنتی بیوتیک مقاوم خواهد شد.
به گفته وی یکی از مهمترین روش ها برای از بین بردن آنتی بیوتیک ها در گوشت مرغ رعایت اصول و قوانین بهداشتی تعیین شده از سوی مراجع قانونی است تا میزان استفاده شده از این داروها در گوشت مرغ باقی نماند.

***ممنوعیت تزریق هورمون رشد به مرغ ها

عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، ممنوعیت استفاده از هورمون رشد در پرورش و تولید مرغ در کشور را یادآور شد و گفت:کنترل و نظارت بر این موضوع بر عهده سازمان دامپزشکی است. به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، تزریق هورمون رشد بسیار گران بوده و برای دامداران مقرون به صرفه نیست و در اکثر کشورهای دنیا تزریق این هورمون به مرغ ها ممنوع و غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه ترزیق هورمون می تواند سبب بروز عوارض در زنان و دختران شود،افزود:تزریق هورمون رشد می تواند عوارض هورمونی همچون رشد موهای زائد در زنان و دختران ایجاد کند.
کوهدانی افزود:ضخیم شدن موهای پشت لب در زنان،پرکاری تخمدان ، مشکلات فوق کلیوی از دیگر عوارض مصرف هورمون رشد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا