حفاری یخ‌های ماه به محیط آن آسیب می رساند

همان گونه که ناسا و آژانس‌های فضایی دیگر به سوی هدف خود برای سکونت روی ماه پیش می‌روند، سوالاتی در مورد نحوه زنده ماندن دانشمندان و ساکنان هنگام رسیدن به آنجا مطرح می‌شود.

کارشناسان، این ایده را مطرح کرده‌اند که شاید بتوان یخ‌های روی قطب‌های ماه را برای تامین آب آشامیدنی برداشت کرد اما استدلال ناسا این است که ایده برداشت یخ‌های قطبی می‌تواند از نظر علمی خطرناک باشد زیرا برداشت برخی از این یخ‌ها، خطر آلودگی بقیه آنها را به همراه دارد.‌

ناسا در ماه گذشته، دستورالعمل‌های جدیدی را منتشر کرد که برای محافظت از همه مکان‌هایی که طی ماموریت‌های سرنشین‌دار یا رباتیک جستجو می‌شوند، طراحی شده‌اند. براساس این دستورالعمل‌ها، مناطق یخی قطبی از نظر علمی دارای ارزش فوق‌العاده‌ای هستند و باید از آنها محافظت شود. 

این دستورالعمل‌ها تنها در مورد ناسا اعمال می‌شوند؛ در نتیجه شاید دیگر آژانس‌های فضایی یا شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس هنوز هم بتوانند به حفاری روی یخ‌های ماه ادامه دهند اما انجام چنین کارهایی می‌تواند فرصت‌های مهمی را برای پرده‌برداری از گذشته اسرارآمیز ماه و کشف نشانه‌های زندگی از بین ببرد.

"پاول لوسی"(Paul Lucey)، دانشمند "دانشگاه هاوایی در مانوا"(.U.H) گفت: برخی از قسمت‌های ماه به خصوص جو و سردترین قسمت‌های قطبهای ماه، بسیار شکننده هستند. فعالیت گسترده انسانی ممکن است این محیط‌ها را پیوسته تغییر دهد و منجر به از بین رفتن اطلاعات علمی که می‌توانند ارائه دهند، شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا