مهم‌‌ترین نکات شیوه‌‌نامه‌ برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم اعلام شد

دکتر سیما سادات لاری، با بیان این‌‌که ایران اسلامی در ماه محرم در سوگ شهدای کربلاست، گفت: مردم دیندار کشورمان در این ایام به برگزاری آیین عزاداری حضرت اباعبدالله‌‌الحسین (ع) و یاران باوفایش می‌‌پردازند؛ شیوع ویروس کرونا در ایران همزمان با درگیری سایر کشورها طی ماه‌‌های اخیر بسیاری از امور جاری کشور را تحت تأثیر قرار داده است و یکی از دغدغه‌‌های جدی مردم و مسئولین کشور، در هفته‌‌های اخیر نحوه برگزاری مراسم عزاداری در ایام پیش‌‌رو بوده است.

 
وی افزود: نگاه مقام معظم رهبری نسبت به این مهم، دشواری‌‌های این مسیر را تا حد زیادی برای ما آسان کرد و به منظور اجرای مطلوب برنامه‌‌های سوگواری در ایان محرم، با توجه به همه‌‌گیری کووید19 در کشور، دستورالعمل ویژه‌‌ای در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا تدوین و توسط وزارت کشور ابلاغ و مقرر شد برگزاری مراسم عزاداری با همکاری نهادهای متولی، مانند دستورالعمل یاد شده صورت گیرد تا امسال نیز همچون سال‌‌های گذشته، پرچم آزادی‌‌خواهی شهدای عاشورا در کشور عزیزمان زنده نگه داشته شود.
 
لاری ادامه داد: مسئول اجرای این دستورالعمل، سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان با تشکیل کارگروه مراسم عزاداری، تحت نظر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا، نسبت به اجرای دقیق و نظارت بر دستورالعمل‌‌های بهداشتی یادشده اقدام خواهد کرد.
 
سخنگوی وزارت بهداشت درباره ملاحظات لازم برای برگزاری مراسم در این دستورالعمل تشریح کرد: برگزاری مراسم عزاداری در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی از هر طرف حداقل دو متر و تجمعات حداقلی الزامی است، کاهش ساعات برگزاری مراسم حداکثر دوساعت، ممنوعیت جابجایی هیئت‌‌ها و هرگونه دسته‌‌روی، ممنوعیت استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم باید انجام شوند، البته مراسم سینه‌‌زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی در محل مراسم بدون جابجایی مجاز است.
 
وی ادامه داد: ماسک باید به طور مستمر استفاده شود؛ فاصله گذاری اجتماعی و اجرای دقیق پروتکل‌‌ها صورت پذیرد؛ پیش‌‌بینی استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد با هماهنگی کارگروه استانی انجام شود. تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌‌های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته‌‌های نظارت استانی و شهرستانی باید انجام شود.
 
وی با اشاره به مراسم خاص عزاداری در برخی استان‌‌های کشور خاطرنشان کرد: مراسمی مانند یوم‌‌العباس در زنجان، نخل‌‌گردانی در یزد، تشت‌‌گذاری در اردبیل، شیرخوارگان حسینی و… به دلیل تجمع ممنوع است و پیشاپیش از اعلام آمادگی مسئولین محترم هیئت‌‌ها بر امتناع از برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر داریم.
 
وی اضافه کرد: حضور هیئت‌‌ها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه (س)، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و… جهت برگزاری مراسم ممنوع است.
 
منبع:تسنیم
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا