بیماری های قلبی در سایه عدم رعایت بهداشت دهان

ماریا فبراوو Maria Febbraio از محققان علوم پایه و دندانپزشک دانشگاه آلبرتا در این زمینه می گوید: بسیاری از مردم هنوز اهمیت رعایت بهداشت دهان در سلامتی کل بدن را درک نکرده اند. این درحالی است که در آخرین مطالعه گروه تحقیقاتی که در مجله علمی PLOS ONE به چاپ رسیده است، نشان داده شده است بیمارانی که مبتلا به بیماری های دهان و لثه هستند بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی هستند.

در بررسی نمونه های بیماری دهان و لثه، محققان متوجه سلولی به نام CD36 شدند که ترکیب آن با باکتری های دهان می تواند باعث بروز بسیاری از بیماری های دهان شود. حاصل ترکیب CD36 و باکتری دهان، پروتیئنی به نام اینتولوکین یا IL1B است که سبب افزایش التهاب در ناحیه دهان و لثه و همچنین گرفتگی عضلات می شود. این پروتیئن ارتباط بین دو بیماری دهان و گرفتگی عروق را فراهم می کند.

در مطالعات گذشته ارتباط بین بیماری دهان و قلبی عروقی مشخص شده بود ولی در این تحقیق نوع سلول تاثیر گذار در دو بیماری شناسایی شد. به گفته ماریا فبراوو، پس از این یافته باید به دنبال درمانی مستقیم برای جلوگیری از التهاب باشیم.

فبراوو امیدوار است در مطالعات آینده درمانی مناسب برای جلوگیری از انتقال بیماری به قلب پیدا شود.وی افزود: ما باید تلاش کنیم  بین سلول های CD36  و باکتری های دهان فاصله بیندازیم و یافته های ما نشان می دهد که این کار دور از دسترس نیست.

دکتر لیران لاوین Liran Lavin ،رئیس دانشکده دندانپزشکی و متخصص بیماری های لثه در این زمینه می گوید: کشیدن سیگار و داشتن فشار خون بالا بدلیل آزاد کردن باکتری ها و انتقال آن ها به داخل خون، از عواملی است که می تواند تاثیر بیماری لثه را بر بیماری های قلبی بیشتر کند.

بهترین راه برای دوری از ابتلا به بیماری های لثه، پیشگیری و دوری از عوامل تشدید کننده ( مانند سیگار کشیدن) است. معاینه منظم دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان از کلیدی ترین عوامل پیشگیری از مبتلا به بیماری به حساب می آید.

دکتر لاوین در پایان تاکید کرد: بزرگترین مشکل ما این است که تا هنگامی که به دردی مبتلا نشده ایم، آن را جدی نمی گیریم و این بیماری هم از این قضیه مستثنی نیست. در صورتی که می توان با مراجعه به دندانپزشک و رعایت بهداشت بسیار ساده تر و راحتتر از ابتلا به چنین بیماری جلوگیری کرد.

منبع

 
 
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا