از فناوری‌های رهگیری پرتو و یادگیری ماشین ایکس باکس x بدانید

مانند هر نسل از کنسول‌های خانگی، شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرمی جدید را در فناوری‌های نوآورانه‌ی به‌کاررفته در آن خلاصه کرد. ایکس باکس سری ایکس به‌عنوان جدیدترین کنسول بازی مایکروسافت در ماه نوامبر سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شود و علاوه بر میزبانی از بستر قدرتمند سخت‌افزاری خود جهت توسعه‌ی بازی‌های نسل جدید، قابلیت‌ها و فناوری‌های جدیدی را به‌همراه خواهد داشت. حال، ردموندی‌ها در کنفرانس اخیر خود شرایطی را فراهم کرده‌اند که کمی بیشتر با تکنولوژی‌های استفاده‌شده در ایکس باکس سری ایکس آشنا شویم.

جف اندروز (Jeff Andrews) از مهندسان کامپیوتر شرکت مایکروسافت و مارک گروسمن (Mark Grossman)، معمار ارشد پردازنده‌های گرافیکی این شرکت، در کنفرانس Hot Chips توضیحاتی را در خصوص فناوری به کار رفته در ساختار ایکس باکس سری ایکس با مخاطبان به‌اشتراک گذاشتند. یکی از مسائل عمده‌ای که در این نشست بررسی شد، فناوری Ray Tracing یا رهگیری پرتو در سیستم‌های جدید ردموندی‌ها بود؛ ویژگی که یکی از موردانتظارترین قابلیت‌های نسل جدید کنسول‌های بازی به شمار می‌رود.

مهندسان مایکروسافت در این برنامه اعلام کردند که ایکس باکس سری ایکس قادر به ارائه‌ی حداکثر ۳۸۰ گیگا ری‌-باکس (Giga ray-box) و ۹۵ گیگا ری-ترایانگل (Giga ray-triangle) در ثانیه است که البته باتوجه‌به اینکه این واحدها توسط سازندگان ایجاد می‌شود، نمی‌توان به‌طور مستقیم آن‌ها را با موارد دیگری مقایسه کرد. ردموندی‌ها در ادامه اظهار داشتند که سرعت عملکرد این کنسول در هنگام استفاده از ری‌-تریسینگ ۳ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است.

در ادامه جزئیاتی از فناوری Machine Learning یا یادگیری ماشین منتشر شده که به بهبود عملکرد هوش مصنوعی در تنظیم رزولوشن و ارتقای عملکرد سیستم اشاره دارد. درکنار موارد ذکرشده، جزئیات بیشتری از تکنولوژی VRS یا Variable Rate Shading در کنسول خانگی نسل بعدی ردموندی‌ها ارائه شده که به منظور بهبود عملکرد دستگاه، امکان واگذاری وظایف مربوط به ارائه جلوه‌های بصری بازی را به قسمت‌های خاصی از سیستم فراهم می‌کند. چنین امری موجب می‌شود تا ایکس باکس سری ایکس، خود را از بروز مشکلات متعددی که نسخه‌های مختلف ایکس باکس وان با آن مواجه بودند، ایمن سازد.

منبع:زومجی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا