تلفیق ۲ فناوری برای ارتقای مهارت‌های رانندگی

 واقعیت ترکیبی با استفاده از فناوری‌های NVR و AR اشیای مجازی را به دنیای واقعی متصل می‌کند و کاربر می‌تواند با این اشیا تعامل داشته باشد. در شبیه‌ساز رانندگی کاربر در معرض یک محیط رانندگی شبیه‌سازی شده قرار می‌گیرد، به طوری که احساس حضور در محیط واقعی به او دست خواهد داد و این احساس حضور به وسیله تعامل کاربر با محیط و غوطه‌ور شدن در آن ایجاد می‌شود.

شبیه‌سازهای رانندگی برای آموزش رانندگی، تحقیقات در حوزه علوم شناختی و بهداشت حرفه‌ای و تحقیق و توسعه سیستم‌های کمک راننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجتیال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است این دو فناوری در کنار هم به یاری ارتقای مهارت‌های رانندگی در کشور بیایند. این ستاد از طرح‌هایی که به توسعه و به‌کارگیری فناوری واقعیت ترکیبی در شبیه‌ساز رانندگی کمک کند حمایت می‌کند. اما طراحی و ساخت شبیه‌ساز رانندگی در حیطه این حمایت نیست.

هدف از این پروژه استفاده از فناوری واقعیت ترکیبی در شبیه‌ساز آموزش رانندگی خودرو است. در طراحی و ساخت شبیه‌سازها، مدل‌سازی و شبیه‌سازی محیط پیرامونی یکی از پیچیده‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش‌های طراحی و ساخت آنها است. به منظور کاهش هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه و واقعی‌تر کردن تصاویر پیرامونی، درنظر است با تلفیق تصاویر واقعی و مجازی (مدل‌های کامپیوتری) و با استفاده از فناوری واقعیت ترکیبی، تصاویر محیط پیرامونی شبیه ساز رانندگی پیاده‌سازی شود.

در این طرح فضاهای ثابت در محیط شبیه‌سازی شده مانند خیابان‌ها، ساختمان‌های اطراف، درختان، اجسام ثابت و غیره با استفاده از تصاویر و فیلم‌های واقعی و با کیفیت و اجسام متحرک مانند سایر خودروها، عابران پیاده، موانع و غیره با استفاده از مدل‌های سه‌بعدی کامپیوتری پیاده‌سازی و با فیلم‌ها و تصاویر واقعی ترکیب خواهند شد.

همه طرح‌های دریافتی در کارگروه واقعیت گسترده ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی و طرح‌های نهایی انتخاب می‌شود. اولویت با طرح‌هایی است که یکی از شبیه‌سازهای آموزش رانندگی موجود در سطح کشور (ترجیحا دارای پلتفرم حرکتی) را با این فناوری ارتقا دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا