رنگ‌بندی جدید گوگل مپ اطلاعات دقیق‌تری نشان می دهد

گوگل مپ یکی از محبوب‌ترین سامانه‌های نقشه‌ی آنلاین برای پیمایش و کاوش جهان است. البته از روزهای آینده نمای پیش‌فرض آن رنگارنگ‌تر هم خواهد شد و گوگل امیدوار است که این طراحی تازه، نسبت به قبل کاربردی‌تر باشد.

در هفته‌های گذشته بود که گوگل از در دسترس قرار گرفتن سراسری قابلیت فالو کردن کاربران در اپلیکیشن نقشه‌ی خود خبر داد تا کاربران تا حدودی مانند شبکه‌های اجتماعی با یک‌دیگر تعامل داشته باشند. هم‌چنین گوگل مپ با به‌روزرسانی جدید با دستگاه‌های اپل هماهنگ‌تر شد. ظاهراً این شرکت قصد دارد با معرفی پیوسته‌ی ویژگی‌های تازه، امکانات بیش‌تری را به سرویس نقشه اضافه کند.

اکنون گوگل از تصاویر ماهواره‌ای خود و تکنیک‌های رایانه‌ای برای شناسایی دقیق جنگل‌ها، بیابان‌ها رودخانه‌ها و کوه‌های پوشیده از برف استفاده کرده تا پوشش طبیعی زمین را بهتر نشان دهد.

این شرکت بر اساس این داده‌ها و طبق مدل رنگی HSV یک رنگ‌بندی پایه ایجاد کرد؛ به طوری که جنگل‌های انبوه با سبز تیره و زمین‌های باز به صورت کم‌رنگ‌تر مشخص می‌شود. سپس این رنگ‌بندی تازه برای ویژگی‌های طبیعی، هم‌اکنون در نقشه‌ی گوگل پیاده‌سازی شد تا در دسترس کاربران قرار بگیرد. این رنگ‌بندی تازه هم‌اکنون در نگاه از ارتفاع بالا به نقشه، دیده می‌شود. هرچند برای دیدن جزئیات کامل آن باید چند روزی منتظر بود.

برای نمونه در این تصویر جزیره‌ی ایسلند دیده می‌شود که در رنگ‌بندی قدیمی از رنگ سبز برای برجسته کردن پارک‌های ملی استفاده شده است. در رنگ‌بندی تازه نیز این طراحی به صورتی دقیق‌تر وجود دارد و حتی می‌توان محل قرارگیری یخ‌های این جزیره را هم دید.

با این به‌روزرسانی، گوگل مپ یکی از جامع‌ترین نماها از ویژگی‌های طبیعی کره‌ی زمین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در همه‌ی ۲۲۰ کشور و مناطقی که گوگل مپ پشتیبانی می‌کند، در دسترس خواهد بود. به گفته‌ی گوگل، چنین پوشش سراسری، بیش از ۱۰۰ میلیون کیلومتر مربع را که معادل ۱۸ میلیارد زمین فوتبال است دربر می‌گیرد.

در عین حال در این تغییر طرح، شهرها نیز فراموش نشده و گوگل در حال کار بر روی خیابان‌هایی با طرح و عرض واقعی با مقیاس دقیق برای مسیرهاست. هم‌چنین طراحی نقشه اطلاعات دقیق‌تری درباره‌ی پیاده‌روها، خط‌کشی عابر پیاده، و جداکننده‌های میان مسیرها فراهم می‌کند و این موارد نیز در نقشه دیده خواهد شد.

گوگل امیدوار است که این طراحی تازه‌ی نقشه‌ی خیابان‌ها را طی ماه‌های آینده برای لندن، نیویورک و سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی کند تا به تدریج برای شهرهای دیگر در جهان نیز در دسترس قرار بگیرد. گفتنی است این طراحی گوگل برای مقیاس واقعی خیابان‌ها، پیش از این به صورت محدودتر در ژاپن اجرا شده بود.

 

در همین حال شرکت اپل نیز مشغول توسعه‌ی پروژه‌ی Look Around خود با کاربری مشابه «نمای خیابان» (Street View) گوگل است. این شرکت قصد دارد در آینده این پروژه را به شهرهای خارج از آمریکا گسترش دهد و از سوی دیگر با افزودن اطلاعات پایدار زیست‌محیطی مانند مسیرهای دوچرخه‌سواری یا تعیین ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی که هم‌اکنون در گوگل مپ در دسترس است، جذابیت نقشه‌ی خود را افزایش دهد.

گفتنی است رنگ‌بندی تازه‌ی گوگل مپ در این هفته به تدریج در دسترس کاربران قرار می‌گیرد تا با پوشش طبیعی نقاط گوناگون زمین بیش‌تر آشنا شوند و برای بازدید مجازی یا حضوری بهتر تصمیم بگیرند.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا