گرفتار موج دوم کووید ۱۹ شدیم

سعید نمکی، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که به صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: باید به شدت بر روی اصول و پروتکل‌های بهداشتی ایستادگی کنیم. این اصول و شیوه نامه‌ها ابزار اصلی کار ما قبل از دارو و واکسن است و نباید اجازه دهیم این اصول دچار خدشه و تنزل شود.

وی افزود: برخی از مردم، مقامات و مدیران اجرایی به محض اینکه تخت‌های بیمارستانی خلوت تر می‌شود، فکر می‌کنند که موج بیماری رد شده و دیگر خبری از کرونا نیست. قبل از موج جدید کرونا به مردم و مسئولان اجرایی هشدار دادم که مواظب باشید دقیقه ۹۰ گل نخوریم، چرا که با یک ویروس بسیار چموش، شطرنج بازی می‌کنیم و نباید ضربه فنی شویم اما گرفتار موج دوم کرونا شدیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظارت و اجرای دقیق شیوه نامه‌های مختلف مربوط به مشاغل یا ماه محرم یا کنکور سراسری باید ایستادگی و مقاومت کنند. از تمام رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی انتظار ایستادگی بر اجرای دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی دارم و هر گونه سستی و عدول از اینها، باعث گرفتاری بیشتر دانشگاه‌ها می‌شود.

نمکی اضافه کرد: دومین تقاضای بنده از رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی این است که در این مدت، کمبودها را جبران کنند. در این مدت دستوراتی به معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت داده ام که کمبودهای دانشگاه‌ها به ویژه در بخش بستری باید جبران شود. یکی از مشکلات ما در این شرایط، بخش اکسیژن و اکسیژن ساز بود و همکاران ما در این زمینه تلاش زیادی می‌کنند چون حیاتی ترین عنصر برای مدیریت بیماران بدحال کووید ۱۹، اکسیژن است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد نیروی انسانی باید به نیروهایی که در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای مبارزه با کرونا کردند، تسهیلات و تشویق‌هایی ارائه کرد. خوشبختانه تلاش کردیم و مجوز استخدام ۱۰ هزار نفر در وزارت بهداشت را گرفتیم و باید در این زمینه اقدامات را به سرعت انجام دهیم تا نیروهای تازه نفس به سیستم بهداشتی و درمانی کشور اضافه شوند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از حیاتی ترین بحث‌های ما در مدیریت بیماری کرونا، توسعه مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته بهداشتی است. در بعضی از استان‌ها، خیلی خوب کار شده و بعضی از استان‌ها، مقداری ضعیف هستند. باید به زودی توزیع جغرافیایی این مراکز بر حسب جمعیت و پوشش جمعیتی تهیه شود. مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته بهداشتی، رکن اصلی برای کاهش بار بستری در مراکز درمانی است و باید به این موضوع، توجه ویژه ای کرد.

نمکی اضافه کرد: حتماً باید در مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته، نمونه گیری برای آزمایش‌های تشخیصی انجام شود و حتماً باید بیماران، پیگیری شوند و باید بروشور و آموزش‌های مورد نیاز برای موارد مثبت در شرایط ایزوله و قرنطینه ارائه شود. همچنین تا این هفته باید لیست مراکز عاری از کرونا برای مراجعه و ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی مخصوص پیگیری و مراقبت‌های گروه‌های پرخطر، مادران باردار و واکسیناسیون تهیه شود تا از وضعیت استان‌ها در این زمینه مطلع باشیم.

وزیر بهداشت گفت: پروژه‌های بهداشتی و درمانی در سراسر کشور که به مرحله افتتاح و بهره برداری می رسند را باید یکبار دیگر مرور کنیم. برنامه ما این است که فقط و فقط به کرونا نپرداخته و نشان خواهیم داد که همکاران ما نه تنها در مدیریت کرونا، عملکرد خوبی داشتند بلکه در توسعه زیرساخت‌ها و در شرایط تحریم‌های ظالمانه، بهتر از قبل عمل کردند. هر هفته حداقل ۵۰ پروژه بهداشتی و درمانی در کشور آماده افتتاح است و بیش از یک هزار و ۴۰۰ پروژه حوزه سلامت با تلاش دانشگاه‌های علوم پزشکی افتتاح می‌شوند.

نمکی افزود: به عنوان وزیر از روز اول و حتی زمانی که در سازمان برنامه و بودجه مسئولیت داشتم، معتقد بودم که کنکور باید حذف شود و این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما خواهد بود. سال ۹۶ محاسبه کردیم که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از سبد خانوار به کلاس‌های کنکور اختصاص می‌یابد و امسال برآورد این هزینه‌ها حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: با ناتوانی در برگزاری کنکور، مخالفیم و اعتقاد داریم که کنکور باید به خوبی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. از رؤسای دانشگاه‌ها می‌خواهم که قبل از کنکور از طریق صدا و سیمای استان‌ها اطلاع رسانی شود و به مردم در خصوص پروتکل‌های بهداشتی، آموزش داده شود.

وزیر بهداشت افزود: در برگزاری کنکور، سه مرحله مهم داریم؛ یکی آنچه قبل از کنکور تا قبل از حضور داوطلبان در حوزه‌های امتحانی باید انجام شود، یکی مربوط به زمانی است که داوطلبان مشغول آزمون هستند و یکی دیگر مربوط به بعد از ترک حوزه‌های امتحانی است و برای این سه مرحله، پروتکل نوشته و ابلاغ کرده ایم اما خانواده‌ها باید توجیه شوند و آموزش داده شوند خوشبختانه با دوستان بسیج برای مدیریت و تکریم خانواده‌ها، هماهنگی‌های لازم انجام شده اما رؤسای دانشگاه‌ها حتماً باید بر اجرای پروتکل‌ها نظارت کنند و به دنبال ارائه آموزش‌های فراگیر در صدا و سیمای استان‌ها باشند.

نمکی گفت: دلیلی ندارد امسال همانند هرسال خانواده به همراه فامیل، داوطلبان را همراهی کنند و آنجا بمانند و دعا بخوانند بلکه می‌توانند در خودروی شخصی یا خانه، دعا بخوانند و حضور داشته باشند و باید به خانواده‌ها آموزش دهیم که اگر داوطلبی را برای کنکور می‌خواهند بیاورند، یک نفر و نه بیشتر همراه داوطلب باشد و بعد که داوطلب را به حوزه امتحانی رساند یا در خانه یا در خودروی شخصی بماند و از تجمع خانواده‌ها باید حتماً پرهیز شود.

وی افزود: باید دانشگاه‌ها نظارت ویژه ای بر مرحله برگزاری کنکور و رعایت پروتکل‌ها داشته باشند و حداقل فاصله ۱.۸ متر رعایت شود و در مناطقی که فضای کافی وجود دارد، این فاصله می‌تواند بیشتر هم شود. می‌خواهیم امسال اثبات کنیم که یکی از بهترین کنکورها را با رعایت پروتکل‌هایی که تدوین شده را برگزار می‌کنیم. برگزاری کنکور امسال، می‌تواند ویترین کادر بهداشتی و درمانی باشد.

وزیر بهداشت یادآور شد: بعضی از نمایندگان مجلس می‌خواهند در نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در کنکور به ما کمک کنند که از این کمک استقبال می‌کنیم. تمامی روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید از برگزاری کنکور در مناطق خود، تصویر و مستندات تهیه کنند. در کنکور کارشناسی ارشد ۴۵۳ تصویر از جلسه کنکور دریافت کردم که ۶-۷ مورد آن با نقصان‌هایی همراه بود. بنده هم به صورت سرزده در جریان کنکور سراسری بازدید خواهم کرد.

وی افزود: همه ما با عشق امام حسین (ع) و یاد شهدای کربلا بزرگ شده ایم و به هیچ ایرانی نمی‌توان گفت که محرم را کنار بگذار و در این ماه، سوز و گداز حسینی نداشته باش. از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تقاضا دارم که تند نروید و با امواج تندروی همراه نشوید و جلوتر از من راه نروید. در ماه محرم همه گروه‌ها و اقشار ممکن است برای اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری کنند و ما کارشناس و ناظر بر اجرای پروتکل‌ها هستیم.

وزیر بهداشت بیان داشت: رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی به همراه مسئولان محلی با افراد تأثیر گذار و مدیران هیأت‌های مذهبی گفتگو کنند و آنها را برای رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی متقاعد کنند چون دوربین‌های جریانات تندروی وهابی و ضد انقلاب آماده است تا هر خیز و موج جدیدی از کرونا را به حساب ماه محرم بگذارند.

نمکی گفت: هیأت هایی که در استان‌ها اعلام می‌کنند که امسال مراسم‌هایشان متفاوت و بر اساس پروتکل‌ها برگزار می‌شود را هر روز به بنده اعلام کنید تا از آنها تقدیر و تشکر کنیم.

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع سلامت، گفت: گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کردم و منحنی‌هایی که در مقابل عظمت و همت شما سر تعظیم فرود آورد و رو به نزول گذاشت را نشان دادم. به ایشان نوشتم که در هر میلی متر این نزول، عرق هزاران همکار ما در حد یک اقیانوس روان شد و عزیزانی را از دست دادیم و عزیزان هم خسته و وامانده، به کرونا مبتلا شدند و هنوز هم با عشق و عظمت، عاشقانه کارها را انجام می‌دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا