تجربه بازدید سه‌بعدی از کلیسای نوتردام

  فیلم ۳۶۰ درجه بازسازی نوتردام با روایت تاریخ این کلیسای گوتیک و کلوزآپهایی از مجسمه‌های گارگویل، ناقوس‌ها و اتاق‌های آن برای نگهداری از اشیاء مقدس آغاز می‌شود و پاتریک شووه کشیش ارشد این کلیسا همزمان از مسئولیت‌های خود می‌گوید. این صحنه‌ها سه ماه قبل از وقوع آتش‌سوزی برای مستندی که تارگو می‌خواست درباره اسقف شووه بسازد، فیلمبرداری شد.

صحنه‌های بعدی شامل تصاویری است که پهپادها از کلیسای در آتش، شاهدان شوکه حاضر در صحنه و آتش‌نشانانی ثبت کرده‌اند که برای خاموش کردن شعله‌ها خود را به آتش زدند. به دنبال این صحنه‌ها نیز مصاحبه‌هایی با شووه، ژان لویی ژورژلین مسوول بازسازی نوتردام و آن ایدالگو شهردار پاریس پخش می‌شود. در یکی از دقیق‌ترین بخش‌های این فیلم داربست‌های تودرتو و  فضای داخلی پلاستیک کشی شده کلیسا نشان داده می‌شود، صحنه‌هایی که دسامبر گذشته (آذر-دی ۹۸) فیلمبرداری شدند. 

آرنو هوت (Arnaud Houette) رئیس فایر ویو می‌گوید: پس از آتش‌سوزی در نوتردام، موسسان تارگو که مستندی درباره شووه ساخته بودند فهمیدند یک داستان کاملا متفاوت برای روایت وجود دارد: نوتردام قبل و بعد از آتش‌سوزی. می‌خواهیم مردم تصور کنند داخل نوتردام هستند و آن حس قدرتمندی که همه سال گذشته تجربه کردند را احساس کنند.

در یک ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر فیلم بازسازی نوتردام را تماشا کردند و فایر ویو در نظر دارد این تعداد را به ۱۰۰ هزار نفر برساند. به گفته هوت، بخشی از درآمد حاصل از فروش این فیلم به بازسازی نوتردام اختصاص داده می‌شود.

۱۵ آوریل سال ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۹۸) آتشی مهیب در کلیسای نوتردام پاریس پا گرفت و مناره و سقف آن را خراب کرد. داربست‌هایی هم که در آن زمان برای بازسازی مناره قدیمی این بنا برپا شده بود در آتش سوخته و درهم‌تنیده شدند. با گذشت یک سال از آتش‌سوزی کلیسای نوتردام، کار بازسازی این شاهکار معماری گوتیک با جداسازی داربست‌های آسیب‌دیده در آتش، از روز ۲۰ خرداد آغاز شد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه پس از وقوع آتش‌سوزی سال گذشته وعده بازسازی این بنا ظرف مدت ۵ سال را داد. مسوولان نوتردام نیز امیدوارند درهای این کلیسا تا سال ۲۰۲۴ که پاریس قرار است میزبان مسابقات المپیک باشد، به روزی گردشگران باز شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا