شارژ بالگرد نبوغ ناسا برای اولین بار در فضا

"نبوغ"(Ingenuity) اولین بالگردی است که برای پرواز در سیاره‌ای دیگر طراحی شده است.

این بالگرد اخیرا به همراه کاوشگر مریخی "استقامت"(Perseverance)  که به اندازه یک خودرو است و بخش مهم ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری مریخ ۲۰۲۰ ناسا محسوب می‌شود، به فضا رفت.

در تاریخ هفتم اوت( ۱۰ روز پیش) بود که شش باطری یون لیتیوم این بالگرد تامین نیرو شده و برای اولین بار در فضا شارژ شد.

بنا بر اطلاعیه ناسا، این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی در حال حاضر در زیر بخش میانی "استقامت" قرار دارد و شارژ خود را از منبع تغذیه استقامت تامین می‌کند.

ناسا گفت: این کار یک نقطه عطف مهم بود. چراکه اولین فرصت ما بود که نبوغ را روشن کنیم و قطعات الکترونیکی آن را تست کنیم.

"تیم کانام" مدیر عملیات بالگرد نبوغ در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا گفت: از آنجا که همه چیز طبق برنامه پیش رفت، ما این فعالیت، یعنی شارژ بالگرد را هر دو هفته یک بار انجام می‌دهیم تا وضعیت شارژ نبوغ در وضعیت قابل قبولی باقی بماند.

شارژ باطری‌های نبوغ هشت ساعت زمان می‌برد. این باطری‌ها فقط تا ۳۵ درصد شارژ شدند تا سطح سلامت باطری حفظ شود.

ناسا برنامه‌ریزی کرده که استقامت در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ روی سطح مریخ فرود آید. در مقطعی پس از این تاریخ، نبوغ از کاوشگر جدا خواهد شد و به سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد و چند پرواز آزمایشی را انجام خواهد داد.

پس از استقرار در مریخ، باطری‌های بالگرد با صفحات خورشیدی خود شارژ خواهند شد.

اگر پروازهای آزمایشی طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش رود، نبوغ ثابت خواهد کرد که پرواز رباتیک روی مریخ امکان‌پذیر است تا به این ترتیب برای اکتشافات هوایی گسترده در ماموریت‌های آتی پنجره‌ای باز شود.

"استقامت" از هفت ابزار خود برای توصیف سطح شناسی دهانه "جزرو" و جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ در شعاع ۴۵ کیلومتری سنگ‌های این دهانه که میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه و یک دلتای رودخانه‌ای بوده است، استفاده خواهد کرد.

این ربات شش چرخ همچنین چند ۱۰ نمونه از مکان‌های قابل مطالعه و امیدوارکننده جمع‌آوری و ذخیره می‌کند. این نمونه‌ها سپس در عملیاتی که توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا انجام خواهد شد، به زمین آورده خواهند شد و دانشمندان در آزمایشگاه‌های سراسر جهان، آنها را با جزئیات کامل بررسی می‌کنند و به دنبال نشانه‌هایی از زندگی و سرنخ‌هایی در مورد تاریخ تکامل سیاره سرخ در آنها خواهند گشت.

"استقامت" همچنین قصد دارد زمینه‌هایی را برای ماموریت‌های سرنشین دار به سیاره سرخ که ناسا می‌خواهد در دهه ۲۰۳۰ آن را انجام دهد، فراهم کند. به عنوان مثال، "استقامت" نیز مانند مریخ نورد "تیان ون-۱" چینی‌ها مجهز به رادارهای نفوذپذیر به زیر سطح مریخ برای یافتن یخ-آب است.