۲۱ هزار تست کرونا در رویان گرفته شد

دکتر مهدی توتونچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان و مدیر مرکز تشخیص ژنتیکی کووید۱۹ این پژوهشگاه در گفتگو با مهر اظهار کرد: پژوهشگاه رویان وظیفه علمی در زمینه تشخیص کرونا ندارد اما در راستای رسالت اجتماعی شرایط بحران پیش آمده، ما در این پژوهشگاه در صدد بر آمدیم با اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، به صورت داوطلبانه مرکز تشخیص کرونا را از اسفندماه سال ۱۳۹۸راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات این مرکز با شیوع اپیدمی کرونا در کشور آغاز شد، گفت: به صورت تیمی و داوطلبانه این مرکز را راه اندازی کردیم تا باری از دوش نظام  سلامت برداریم و بخش دولتی را حمایت کنیم.

توتونچی با تاکید بر اینکه ما این مرکز را برای درآمدزایی بخش خصوصی  راه اندازی نکردیم، گفت: از همان ابتدای کار، با کیتهایی که وزارت بهداشت و انستیتو پاستور در اختیارمان قرار دادند کار تشخیص کرونا را برای بیماران بستری در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام دادیم.

تست روزی ۲۰۰نفر در روز

وی با بیان اینکه از همان شیوع کرونا تا کنون حدود ۲۱ هزار نمونه را تست کردیم، گفت: به طور میانگین روزی ۲۰۰ نمونه در این مرکز تست می شود ؛ اما روزی بوده که ۶۵۰ نمونه و یک روز ۱۰ نمونه تست گرفته شده است. 

توتونچی افزود: در اواخر اردیبهشت ماه شیوع اپیدمی کرونا در کشور شیب نزولی داشت که روزانه حدود ۱۰ تست داشتیم اما مجددا که پیک کرونا در کشور آغاز شد روند انجام تستها نیز افزایش یافت.

وی با اشاره به بیمارستان هایی که نمونه های خود را به این مرکز تشخیص کرونا می فرستند، گفت: عمده تست ها از مراکز بهداشت و بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه شهید بهشتی به این مرکز می آیند که تقریبا ۱۰-۱۵ بیمارستان هستند. 

مدیر مرکز تشخیص ژنتیکی کووید رویان با اشاره به برخی بیمارستان ها گفت: بیمارستان های لقمان، زعیم، بوعلی، مهدیه، مفید، مرکز بهداشت های پاکدشت، شرق و شمال برخی بیمارستان هایی هستند که نمونه های خود را به این مرکز تشخیص ارسال می کنند.

وی افزود: از نیمه دوم اردیبهشت ماه که بخش تشخیص و درمان نازایی و ناباروری پژوهشگاه رویان نیز آغاز بکار کرد تستهای این مجموعه هم  توسط مرکز مورد ارزیابی قرار می گرفت.

توتونچی افزود: به مدت یک ماه کیتهای تشخیص کووید۱۹ از خارج تامین می شد اما بعد از آن و تا کنون در حال استفاده از کیتهای تشخیص ایرانی هستیم؛ تاکنون از انواع زیادی از کیت تشخیصی استفاده کرده ایم و کیفیت کیتهای تولید داخل مورد قبول هستند.

وی با بیان اینکه کیتهای ایرانی و خارجی از نظر کیفیتی تفاوت چشمگیری ندارند، بیان کرد: اما به طور کلی تشخیص مولکولی این ویروس دارای ۳۰-۴۰ درصد منفی کاذب است؛ بدان معنا که علاوه بر کیفیت انجام تست، زمان انجام تست و شیوه نمونه گیری نیز مهم است.

مدیر مرکز تشخیص ژنتیکی کووید رویان افزود: قدرت تشخیصی این تست در روزهای اولیه مواجهه با ویروس کم است. باید ویروس در بدن فرد زمانی برای تکثیر داشته باشد تا بتوان با روش های فعلی آن را تشخیص داد؛ همچنین نمونه گیری از فرد مبتلا باید به صورت دقیق انجام شود که قدرت تشخیصی این تست را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی تاکید کرد: یعنی شیوه نمونه گیری و مدت زمان مواجهه فرد با ویروس در نتیجه تست بیمار تاثیر بسزایی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا