برنج هایی که آتش می‌گیرند!

صنعت چین همیشه به خاطر شبیه سازی محصولات دیگر کشورها معروف است. از صنایع دستی و لباس محلی گرفته تا مواد غذایی و دیگر محصولات.

این بار چینی ها دست به کار شدند تا برنج جعلی را هم بسازند؛ ولی موفق نبوده اند و کارشان به رسوایی غذایی کشیده است.

این برنج ها که مخلوطی از سیب زمینی و الیاف صنعتی هستند با برند برنج های «ارزان اما سودآور» به دیگر کشورهای آسیایی مثل سنگاپور، اندونزی، هند و ویتنام صادر شده اند.

مشکل اینجاست که این برنج های جعلی هنگامی که خام هستند قابل تشخیص از برنج معمولی نیستند و تنها هنگامی که پخته می شوند، جعلی بودنشان مشخص می شود.

نشانه اصلی تقلبی بودن آن ها سفت بودن و هضم مشکل آن هاست. یک نشریه چینی توضیح می دهد که اگر با آن ها سوپ درست شود در حالی که تحت حرارت بالا قرار بگیرند، آتش می گیرند!

کارشناسان بهداشت به مردم هشدار داده اند که استفاده از این برنج ها افراد را به مشکلات حاد سیستم گوارش مبتلا می سازد و خوردن روزانه سه کاسه از آن ها معادل با خوردن یک کیسه پلاستیکی است!

حال خبر برنج های جعلی به سرعت در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و واتس آپ گسترش پیدا کرده و مردم را نگران کرده است.

تاکنون این برنج ها فقط در یکی از استان های چین به فروش رسیده است و کشورهای همجوار این کشور نگران نفوذ این محصول جدید به کشور خود هستند.

کشورهای مالزی و سنگاپور نسبت به این خبر واکنش نشان داده اند. وزیر تجارت و مصرف مالزی درباره این خبر گفته بود: «ما نمی دانیم که این خبر درست است یا خیر. همچنین معلوم نیست که این برنج ها به کشور ما هم وارد شده باشد.» او گفته که یک تیم تحقیقاتی برای آزمایش این برنج ها به کار خواهد گرفت.

وزیر کشاورزی سنگاپور هم گفته است که کار نمونه برداری از برنج های وارداتی را آغاز کرده اند و هنوز به مورد مشکوکی برخورد نکرده اند.

به نظر می رسد رسوایی «برنج های جعلی» یکی از مسائل مهم امنیت غذایی این کشور است که مقامات چین باید به مقابله با آن بپردازند البته این اولین بار نیست که شرکت های چینی چنین اشتباهاتی مرتکب می شوند.

در سال ۲۰۱۰ هم یکی از این شرکت ها اقدام به اضافه کردن طعم دهنده به برنج معمولی کرده و آن را گران تر به بازار عرضه کرده بود.

در سال ۲۰۰۸ هم شیر خشک را با ترکیب ماده ای پلاستیکی به نام ملامین ارائه داده بودند که این عمل منجر به مرگ شش نوزاد شده بود.

سال گذشته نیز ۳۰۰هزار نوزاد دیگر هم دچار مشکلات شدید کلیوی شدند و بالاخره گردوهای با بتون پرشده هم از آخرین محصولات تقلبی چینی بودند که سال ۲۰۱۳ رونمایی شدند!(مهر)

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا