آیا حیوانات هم گریه می کنند؟

اشک از روز نخست تولد تا هنگام مرگ، یکی از همراهان همیشگی انسان است و می تواند در هنگام شادی یا غم از چشم جاری شود. در حقیقت  در انسان ها به دلایل مختلفی از جمله عوامل عاطفی مانند شادی و غم، تماس با مواد تحریک کننده از قبیل گردو غبار و وارد شدن اشیاء و حشرات ریز در چشم، اشک جاری می شود. واقعیتی که شاید کمتر کسی در مورد آن اطلاع داشته باشد این است که در میان جانوران نیز ممکن است گریه کردن و جاری شدن اشک از چشم وجود داشته باشد.

اگرچه چشمان پرندگان و خزندگان که وظیفه تولید اشک را بر عهده داشته، ساختار متفاوتی با چشم انسان دارند اما برخی از اجزای مایع اشک آن ها در غلظت های مشابه با آنچه در اشک چشم انسان پیدا می شود، یکسان است. محققان دریافتند که اشک تمام پرندگان و خزندگان مقادیر الکترولیت مشابهی با اشک های انسان دارند اما اشک جغد و لاک پشت های دریایی حاوی مقادیر بیشتری از اوره و پروتئین بودند.

محققان برای درمان بهتر مشکلات چشم انسان ها، دست به تحقیقات گسترده ای برای شناسایی ساختار چشم جانداران و سیستم اشک آنها زدند. پیش از این تنها تعداد کمی از پستانداران برای شناسایی سیستم اشک مورد بررسی قرار گرفته بودند.

در واقع از آن جهت که اشک نقش بسیار مهمی در سلامت چشم ها دارد، با شناخت شباهت ها و تفاوت های بین اشک های گونه های مختلف می توان به روش های درمانی بهتری دست پیدا کرد.

با اینکه انسان ها از نظر آناتومی با پرندگان و خزندگان بسیار متفاوت هستند اما تحقیقات مشخص کرده است که اشک ما شباهت های چشمگیری با این جانداران دارد. اشک تنها از آب تشکیل نشده بلکه حاوی مواد دیگری مانند سدیم، کلسیم، اوره، کلرید و پروتئین است.

تیمی به سرپرستی پروفسور آرینان اوریج (Arianne Oriá)، از دانشگاه فدرال باهیای (Bahia) برزیل، با مطالعه انواع مختلف خزندگان و پرندگان از جمله  جغد، شاهین، یکی از گونه های طوطی، کایمن (caiman) نوعی تمساح، لاک پشت  زمینی و لاک پشت دریایی تلاش کردند تا تصویر بهتری از نحوه عملکرد اشک در چشمان جانوران دیگر به دست آورند.

اگرچه چشمان پرندگان و خزندگان که وظیفه تولید اشک را بر عهده داشته، ساختار متفاوتی با چشم انسان دارند اما برخی از اجزای مایع اشک آن ها در غلظت های مشابه با آنچه در اشک چشم انسان پیدا می شود، یکسان است.

محققان دریافتند که اشک تمام پرندگان و خزندگان مقادیر الکترولیت مشابهی با اشک های انسان دارند اما اشک جغد و لاک پشت های دریایی حاوی مقادیر بیشتری از اوره و پروتئین بودند.

پژوهشگران پس از بررسی ترکیب اشک، میزان خشکی اشک چشم و الگوی تبلور و کریستاله شدن اشک را نیز در این جانداران مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. مطالعه این الگوهای اشک چشم می تواند برای تشخیص بیماری های چشم و درمان آن مورد استفاده قرار گیرد. اگر چه اشک این جانداران ترکیبات مشابهی با اشک انسان دارد اما الگوی تبلور و کریستاله شدن اشک از تنوع بسیار بالایی برخوردار است.

در میان تمامی جانوران مطالعه شده، اشک لاک پشت های دریایی و کایمن بی نظیر بوده و در سالم نگه داشتن  چشم سازگاری منحصر به فردی دارد. تحقیقات بیشتر در این زمینه می تواند به تقویت درک محققان از انواع اشک جانداران کمک کند تا در پیدا کردن درمان بیماری های چشم جانداران و انسان ها و بهینه سازی سلامت چشم آنها موثر باشد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا