كشف دومين قمر مريخ

  • كشف دومين قمر مريخ با نام ديموس

قمر مریخی دیموس یا وسعتی برابر 15 کیلومتر علاوه بر اینکه کوچکترین قمر سیاره مریخ به شمار می رود عنوان کوچکترین قمر منظومه خورشیدی را نیز به خود اختصاص داده است. سیاره مریخ دارای دو قمر کوچک به نام های فوبوس و دیموس است که تصویر قمر دیموس به تصویر روز نجوم 16 مارچ 2009 اختصاص یافته است.

این تصویر که توسط دوربین مدارگرد مریخی MRO به ثبت رسیده است کوچکترین قمر مریخ را با 15 کیلومتر وسعت نشان می دهد که در عین حال یکی از کوچکترین قمرهای منظومه خورشیدی نیز به شمار می رود.

قمر مریخی دیموس در سال 1877 توسط اخترشناسی آمریکایی به نام هال کشف شد. در عین حال احتمال وجود دو قمر مریخی در سال 1610 توسط ژوهانس کپلر اخترشناسی که قانون حرکات سیاره ای را کشف کرد، اعلام شده بود. با وجود اینکه احتمالات کپلر مبنای علمی نداشته است اما تاثیر آن به اندازه ای بود که این دو قمر 150 سال قبل از کشف در داستان تخیلی سفرهای گالیور در سال 1726 به خوبی تفسیر و مصور شده اند.

  • درگذشت ایروینگ لانگموئر

ایروینگ لانگموئر متولد  ۳۱ ژانویه ۱۸۸۱ شیمیدان و فیزیکدان آمریکایی بود که در سال ۱۹۳۲ برای کشف ایزوترم جذب لانگمویر و تحقیقات در شیمی سطح موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.وی در  ۱۶ آگوست ۱۹۵۷در گذشت.

  • درگذشت روبِرت ویلهلم اِبرهارد بونزن

روبِرت ویلهلم اِبرهارد بونزن متولد ۳۱ مارس ۱۸۱۱ بود. وی شیمی‌دان آلمانی بود که از جمله اکتشافاتش می‌توان به طیف نشری خطی عناصر، کشف سزیم در سال ۱۸۶۰ به همراه گوستاو کیرشهف اشاره کرد.او در ۱۶ اوت ۱۸۹۹ درگذشت.

  • در گذشت یاکوب برنولی

یاکوب برنولی متولد ۶ ژانویه ۱۶۵۵ در شهر بازل بود. وی ریاضی دان و فیزیکدان سوییسی بود که در  ۱۶ اوت ۱۷۵۰ درگذشت.

  • تولد گابریل لیپمن

گابریل لیپمن متولد ۱۶ اوت ۱۸۴۵ بود .وی یک فیزیک‌دان و مخترع فرانسوی-لوکزامبورگی بود که  در ۱۳ ژوئیه۱۹۲۱درگذشت.او به خاطر تلاش‌هایش در زمینه روش بازآفرینی رنگ در عکاسی بر اساس پدیده تداخل موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۸ شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا