عامل اصلی جابه‌جایی ویروس کرونا معلوم شد

حسین کیوانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ویروس های تنفسی معمولا در اثر عوامل مکانیکی مانند باد، ذرات گرد و غبار، حرف زدن و دست زدن به جاهای آلوده به بدن منتقل می شوند و به عبارتی هیچ ویروس تنفسی نمی تواند حرکت کند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه در فضای بسته حتی با رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک، افراد بیشتر در معرض بیماری قرار دارند، توضیح داد: در صورت حضور فرد آلوده یا افراد بدون علامت در فضای بسته، به مرور تعداد ویروس در محل افزایش یافته و طبیعتا سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا و ورود ویروس به بدنشان قرار می گیرند.

این متخصص ویروس شناسی ادامه داد: درحال حاضر شواهدی مبنی بر اینکه ویروس از طریق هوا ممکن است منتقل شود، مطرح می شود که در فضای بسته به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی مانند کولر و پنکه، ویروس به چرخش درمی آید و احتمال ابتلا افراد بالاتر می رود.

وی ادامه داد: هرچند رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک احتمال انتقال را به شدت پایین می آورد اما حضور طولانی مدت در فضاهای بسته پرتجمع می تواند تعداد ویروس را به سرعت افزایش دهد.

کیوانی به مردم توصیه کرد تا بدون ماسک در فضاهای بسته حضور پیدا نکنند و در غیر این صورت حتما با روشن کردن تهویه و باز کردن پنجره ها، اجازه دهند هوای آن مکان ها جریان داشته باشد.

هنوز ماسک موثرترین سپردفاعی در برابر ورود ویروس تاجدار به بدن است

 ویروس شناس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ماسک از  موثرترین راه های شناخته شده پیشگیری برای انتشار و انتقال ویروس و بعد از آن هم شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون است و الزامی به شستن دست ها با الکل نیست.

کیوانی ادامه داد: ماسک های استاندارد برای جلوگیری از انتشار بیماری بسیار مهم و استفاده از آن برای افراد مبتلا اجباری است. 

وی ادامه داد: افرادی که به کرونا مبتلا نیستند هم لازم است ماسک بزنند تا مبتلا نشوند یا احتمال در معرض بیماری قرار گرفتن خود را بسیار کمتر کنند.

کیوانی بر رعایت توصیه های بهداشتی برای کاهش سرعت انتشار ویروس و در نتیجه کاهش ابتلا مردم به بیماری تاکید کرد و گفت: با این کار فرصت ارائه خدمات مناسب به بیماران فراهم می شود هم از خستگی مفرط کادر پزشکی و کمبود تخت و تجهیزات بیمارستانی و آی سی یو کاسته ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا