اخبار جعلی چیست

اگرچه به نظر می‌رسد که اخبار جعلی اغلب با رسانه‌های اجتماعی مرتبط است، اما تنها به رسانه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. تعداد زیادی از پورتال‌های خبری به صورت هدفمند اطلاعات ساختگی را به مخاطبان ارائه می‌دهند. اما اخبار جعلی چیست؟

 اخبار جعلی انتشار عمدی اطلاعات کاملا نادرست و یا به شدت تحریف شده در قالب متن، عکس و یا فیلم از طریق رسانه‌های اجتماعی و یا رسانه‌های خبری است. پدیده اخبار جعلی از ۱۹۳۰ شروع شده است اما با توسعه رسانه‌های اجتماعی و روزنامه نگاری دیجیتال، تا کنون ادامه دارد. در مورد رسانه‌های اجتماعی، عمدتا توسط وب سایت‌هایی که به طور هدفمند اطلاعات نادرست را تحت پوشش اخبار معتبر منتشر می کنند، انجام می‌شود. لینک‌های اخبار در پلت فرم‌های رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و سپس توسط کاربران بی خبر به اشتراک گذاشته می‌شوند. اخبار جعلی انواع مختلف دارد که توسط خروجی‌های خبری منتشر می‌شوند:

اطلاعات دروغ (disinformation): مطابق فرهنگ لغت Merriam-Webster، دیس اینفورمیشن به اطلاعات نادرست و گمراه کننده گفته می‌شود که عمدا و تاکتیکی به منظور آسیب رساندن به فرد، گروه اجتماعی، سازمان و یا کشور و یا تاثیرگذاری بر افکار عمومی و مبهم نشان دادن حقیقت منتشر می‌شود. disinformation همچنین یک تاکتیک در جنگ اطلاعاتی است.

اطلاعات نادرست (Misinformation): طبق تعریف کتابچه راهنمای روزنامه‌نگاری یونسکو، میس اینفورمیشن اطلاعات غلط است اما شخص و یا مالک رسانه که آن را منتشر می‌کند اعتقاد بر صحیح بودن آن دارند و هدفشان صدمه زدن و یا آسیب رساندن نیست.

malinformation: یونسکو مال اینفورمیشن را به عنوان اطلاعات مبتنی بر واقعیت اما برای آسیب رساندن به شخص، سازمان یا کشور تعریف می کند. یک نمونه از اطلاعات نادرست هنگامی رخ داد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا، هکرها ایمیل هیلاری کلینتون را فاش کردند و کارزار دموکرات ها را بی ثبات کردند.

منبع:عصر هوشمندی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا