غاری شگفت انگیزی در لرستان کشف شد

امیر منصوری کونانی پژوهشگر و باستان شناس استان لرستان به مهر گفت: پیدایش یک غار شگفت‌انگیز تاریخی همراه با نقوش برجسته انسانی و حیوانی در رأس یکی از ارتفاعات بخش کونانیِ شهرستان کوهدشت از کشفیات مهم دنیای باستان شناسیِ استان لرستان است که می‌تواند دریچه روشنی را به روی زمین شناسان، باستان شناسان و سایر پژوهشگران باز کند.

وی گفت: این غار تاریخی با دهانه گلابی شکل که دارای تالارها، دهلیزها و مخزن‌های بلند و طویل و مناظر طبیعی همچون استالاگمیتها و استالاگتیتها (چکیده سنگ‌ها) و قندیل‌های متعددی است، در طول تاریخ شاهد حضور گروههای مختلف انسانی نیز بوده است. از لحاظ مطالعات زمین شناسی این غار می‌تواند به خوبی مسیر حرکت تأمین آب چشمه سیاب را نشان بدهد و به عبارتی دیگر مسیر اصلی تأمین آب چشمه سیاب از سمت سیمره است. بنابر گفته زمین شناس استان لرستان؛ این غار در اثر واکنش شیمیایی دی اکسید کربن آب باران در طی چند میلیون سال پیش ایجاد شده است و حضور فسیل‌های اکینودرم در کف غار که نشانه محیط رسوب گذاری آهکی نیمه عمیق است مربوط به دوره الیگومیوسن است.

این پژوهشگر ادامه داد: از جمله آثار و شواهد جنبه‌های زندگی انسان در این غار می‌توان به بقایای استخوانی، ابزارهای سنگی، قطعات سفال‌های مضطرب دوران مفرغ و دوران تاریخی و وجود نقوش برجسته و کنده شده در صخره کوهستان دهانه غار اشاره کرد که از لحاظ مطالعات باستان شناسی در خور نگرش هستند.

وی افزود: نخستین کسی که به حضور این غار با ویژگی‌های منحصر به فردش اشاره کرده؛ فتحعلیشاه قاجار است که در سفر سال ۱۲۴۵ ه. ق به لرستان و پس از دیدار با بزرگان منطقه طرحان، از این غار شگفت‌انگیز دیدن کرده و توضیحاتی درباره آن نوشته است.

منصوری گفت: بزرگ بودن و حضور انسان در یک عرصه طولانی در غار از جمله شگفتی‌های این غار است که می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز شناخته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا