تحقیقات روی ویروس کرونا را قبل از شیوع در کشور پیش گرفتیم

دکتر مهدی توتونچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در گفتگو با مهر اظهار کرد: تحقیقات در زمینه رفتار ویروس کرونا را از همان ابتدای شیوع ویروس در ایران (اسفندماه) آغاز کردیم و نتایج آن هم منتشر شد.

رئیس مرکز تشخیص کووید ۱۹ پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بخشی از این تحقیقات با همکاری دانشگاه ونژو چین بوده بیان کرد: این همکاری سابقه دیرینه داشته و در زمینه‌های دیگر هم با یک تیم چینی در راستای انجام تحقیقات همکاری می‌کردیم.

توتونچی افزود: اولین تحقیقات کرونا، نتایج آن از همان ابتدای شیوع با بیمارستان‌های کشور به اشتراک گذاشته شد. در همین راستا با یکی از بزرگترین بیمارستان‌های چین ارتباط گرفتیم و با پزشکانی که به طور مستقیم بیمار کرونایی داشتند و تجربه درمانی و علائم را با چشم دیده بودند ارتباط گرفتیم.

وی ادامه داد: این ارتباط را با پزشکان ایرانی که هنوز بیماران کرونایی را ندیده بودند برقرار کردیم و مجموعه وبینارهایی را برگزار کردیم که نتایج آن را به صورت مقاله به چاپ رساندیم.

توتونچی افزود: این تحقیقات مربوط به علائم، شیوه مراقبتی و تشخیصی و شیوه‌های درمانی بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان خاطر نشان کرد: اکنون این اطلاعات از رفتار ویروس کرونا را همه می‌دانند اما آن زمان در کشور ناشناخته بود و این اطلاعات مهمی به شمار می‌رفت.

وی با تاکید براینکه این تحقیقات در زمان خودش مهم و به موقع بود، عنوان کرد: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که نتایج تحقیقات به اشتراک گذاشته شود ما هم به اشتراک گذاشتیم و در اختیار جامعه پزشکی قرار دادیم.

توتونچی با بیان اینکه انجام تحقیقات در کشور با مشکلاتی روبرو است، بیان کرد: اما با این وجود محققان کشور دست از تحقیق بر نمی‌دارند و همواره به تحقیقات در زمینه ویروس کرونا پرداخته‌اند.

وی با اشاره به دیگر تحقیقات خود در پژوهشگاه رویان گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور تحقیقات دیگری را در خصوص نقشه ژنتیکی ویروس کرونا را در پیش گرفتیم و در صدد بودیم انجام دهیم و به معاونت علمی-فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران نیز ارجاع دادیم که با حمایت آنها به انجام برسند.

این محقق رویان افزود: اگرچه حمایت مالی مستقیمی از طرف نهادهای مورد نظر صورت نگرفت، اما ما دست از کار برنداشتیم و با تحلیل‌های بیوانفورماتیکی روی نقشه ژنتیکی این ویروس که در سرتاسر دنیا به اشتراک گذاشته شده بود کار کردیم.

وی با بیان اینکه تحقیقات در زمینه تحلیل‌های ژنتیکی و بیوانفورماتیکی را انجام دادیم، عنوان کرد: تحلیل‌های ژنتیکی در اقدامات تشخیصی، ساخت دارو واکسن و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

توتونچی افزود: ما توانستیم تحلیل‌هایی از توالی یابی ویروس در ۱۹ بیمار ایرانی انجام دهیم.

وی ادامه داد: با تحلیل بایوانفورماتیک جهش ژنتیکی را مورد بررسی قرار دادیم که اقدامات تشخیصی بهتر انجام شود.

محقق رویان افزود: تحلیل‌های ژنتیکی نیز نشان داد که قدرت انتشار ویروس نیز افزایش یافته است که نتیجه این تحقیقات نیز در اختیار پزشکان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: این تحقیقات نیز تایید شده و به چاپ رسیده است.

توتونچی با تاکید بر اینکه تمام عوامل بودجه، عدم حمایت، اولویت درمان و غیره در انجام تحقیقات موثر هستند، بیان کرد: اما با این وجود تحقیقات هم انجام می‌شود و در اختیار پزشکان و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد؛ علاوه بر اینها مقاله هم از آنها منتشر می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا