تحقیقات روی ویروس کرونا را قبل از شیوع در کشور پیش گرفتیم

دکتر مهدی توتونچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در گفتگو با مهر اظهار کرد: تحقیقات در زمینه رفتار ویروس کرونا را از همان ابتدای شیوع ویروس در ایران (اسفندماه) آغاز کردیم و نتایج آن هم منتشر شد.

رئیس مرکز تشخیص کووید ۱۹ پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بخشی از این تحقیقات با همکاری دانشگاه ونژو چین بوده بیان کرد: این همکاری سابقه دیرینه داشته و در زمینه‌های دیگر هم با یک تیم چینی در راستای انجام تحقیقات همکاری می‌کردیم.

توتونچی افزود: اولین تحقیقات کرونا، نتایج آن از همان ابتدای شیوع با بیمارستان‌های کشور به اشتراک گذاشته شد. در همین راستا با یکی از بزرگترین بیمارستان‌های چین ارتباط گرفتیم و با پزشکانی که به طور مستقیم بیمار کرونایی داشتند و تجربه درمانی و علائم را با چشم دیده بودند ارتباط گرفتیم.

وی ادامه داد: این ارتباط را با پزشکان ایرانی که هنوز بیماران کرونایی را ندیده بودند برقرار کردیم و مجموعه وبینارهایی را برگزار کردیم که نتایج آن را به صورت مقاله به چاپ رساندیم.

توتونچی افزود: این تحقیقات مربوط به علائم، شیوه مراقبتی و تشخیصی و شیوه‌های درمانی بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان خاطر نشان کرد: اکنون این اطلاعات از رفتار ویروس کرونا را همه می‌دانند اما آن زمان در کشور ناشناخته بود و این اطلاعات مهمی به شمار می‌رفت.

وی با تاکید براینکه این تحقیقات در زمان خودش مهم و به موقع بود، عنوان کرد: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که نتایج تحقیقات به اشتراک گذاشته شود ما هم به اشتراک گذاشتیم و در اختیار جامعه پزشکی قرار دادیم.

توتونچی با بیان اینکه انجام تحقیقات در کشور با مشکلاتی روبرو است، بیان کرد: اما با این وجود محققان کشور دست از تحقیق بر نمی‌دارند و همواره به تحقیقات در زمینه ویروس کرونا پرداخته‌اند.

وی با اشاره به دیگر تحقیقات خود در پژوهشگاه رویان گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور تحقیقات دیگری را در خصوص نقشه ژنتیکی ویروس کرونا را در پیش گرفتیم و در صدد بودیم انجام دهیم و به معاونت علمی-فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران نیز ارجاع دادیم که با حمایت آنها به انجام برسند.

این محقق رویان افزود: اگرچه حمایت مالی مستقیمی از طرف نهادهای مورد نظر صورت نگرفت، اما ما دست از کار برنداشتیم و با تحلیل‌های بیوانفورماتیکی روی نقشه ژنتیکی این ویروس که در سرتاسر دنیا به اشتراک گذاشته شده بود کار کردیم.

وی با بیان اینکه تحقیقات در زمینه تحلیل‌های ژنتیکی و بیوانفورماتیکی را انجام دادیم، عنوان کرد: تحلیل‌های ژنتیکی در اقدامات تشخیصی، ساخت دارو واکسن و غیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

توتونچی افزود: ما توانستیم تحلیل‌هایی از توالی یابی ویروس در ۱۹ بیمار ایرانی انجام دهیم.

وی ادامه داد: با تحلیل بایوانفورماتیک جهش ژنتیکی را مورد بررسی قرار دادیم که اقدامات تشخیصی بهتر انجام شود.

محقق رویان افزود: تحلیل‌های ژنتیکی نیز نشان داد که قدرت انتشار ویروس نیز افزایش یافته است که نتیجه این تحقیقات نیز در اختیار پزشکان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: این تحقیقات نیز تایید شده و به چاپ رسیده است.

توتونچی با تاکید بر اینکه تمام عوامل بودجه، عدم حمایت، اولویت درمان و غیره در انجام تحقیقات موثر هستند، بیان کرد: اما با این وجود تحقیقات هم انجام می‌شود و در اختیار پزشکان و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد؛ علاوه بر اینها مقاله هم از آنها منتشر می‌شود.