ادویه ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند

متون باستانی هند به ما می گویند "آوشادهام اوچیاته ساروام" (aushadham ucchyathe sarvam) یعنی، غذا درمانی مطلق و شفابخش است. سیستم آشپزی هندی از دیرباز استفاده از سبزیجات و انواع ادویه جات در غذا را با توجه به فواید غذایی و توانایی آنها در تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کرده است و این به نوبه خود می تواند ما را از بیماری ها و عفونت ها محافظت کند.

به همین دلیل توصیه می شود که در برنامه غذایی روزانه مان ترکیب متعادلی از ادویه جات و گیاهان قرار داده شوند تا سیستم ایمنی بدن به صورت منظم تقویت گردد. ادویه هایی مانند زردچوبه ، زعفران ، میخک ، دارچین ، دانه های زنیان، زنجبیل و سیر به داشتن خواص غذایی بسیار، مشهور هستند. گفته می شود گیاهانی مانند نعنا ، تولسی (ریحان مقدس) و برگ درختان نئوم و گز روغنی دارای خواص و مزایای فراوان برای سلامتی می باشند.

 مثلا زردچوبه – رایج ترین ادویه در هند – تقریباً به همه غذاها افزوده می شود. این ادویه نه تنها به غذا رنگ زیبای طلایی می بخشد، بلکه به دارا بودن خاصیت ضد عفونی کننده و نیز کاهش دهنده سندرم های متابولیک نیز شناخته شده است. مادران اغلب فرزندان خود را به نوشیدن ترکیب شیر گرم به همراه زردچوبه برای درمان سرفه خشک ، گلو درد و پاکسازی خون از سموم توصیه می کنند که از این طریق، میزان ایمنی بدن را افزایش پیدا کند. امروزه این نوشیدنی در بسیاری از کافه های مجلل به عنوان زردچوبه لاته موجود است. زنجبیل نیز دارای مزایای مشابهی برای سلامتی است.

نمونه های مشابه بسیاری از این گیاهان و ادویه های مفید وجود دارند که به غذاها افزوده شده و نه تنها طعم متمایزی به غذا می بخشند، بلکه آن را سالم تر هم می کنند. به عنوان مثال، برگ و میوه های مورینگا (گز روغنی) در شمال هند برای کمک به مبارزه با بیماری های باکتریایی به خورشت کاری افزوده می شود.

به گفته دکتر پوجا تاکر، رئیس گروه رژیم های غذایی در بیمارستان باتیا، واقع در بمبئی، “آزمایشات بالینی ریحان روی انسان نشان داده است که این گیاه یک ترکیب بی نظیر از خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد قارچی، و همچنین ضد مالاریایی است. ریحان  می تواند فشار خون بالا، درد مفاصل و افسردگی را کاهش دهد. این گیاه به عنوان ضد صرع، ضد التهاب، محافظ کبد، ضد زخم و ضد آسم عمل می کند."

مقدار زیادی بادیان ختایی ، برگ بو و زعفران را می توان در غذاهای کشمیری یافت. دکتر تاکر از فواید زعفران می گوید: ”این گیاه با کاهش التهاب به جلوگیری از آسم کمک می کند. آزمایشات ثابت کرده اند که زعفران موجب کاهش سموم شده و به طور مستقیم بر بهبود آسم تاثیر می گذارد."

روغن جوش، یک غذای ویژه تهیه شده از گوشت بره با کشک و انواع ادویه جات، غذایی خوشمزه با کلسترول کم است. غذا خوردن با ذهنی آگاه و وعده های غذایی تازه و خانگی می توانند به شما در رفع استرس، ناراحتی و افسردگی کمک کنند.

به گفته کارشناسان، جذب مواد غذایی که طی چهار تا پنج ساعت پخته شده اند به بهترین حالت صورت می پذیرد. جالب است که حتی امروز ، مفهوم باستانی یک وعده غذایی متعادل ساتویک ، که به صورت کاملا تازه با دسته ای از ادویه جات طبخ می شود ، یکی از سالم ترین گزینه های غذایی در جهان به شمار می آید.

منبع: India Perspectives

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا