سوپراسپرت فراری SF90با جدیدترین فناوری‌ روز دنیا

ممکن است فراری SF90 استراداله (SF90 Stradale) که قدرتمندترین مدل جاده‌ای این شرکت به شمار می‌رود، اولین خودرو هیبریدی آن نباشد، اما از نظر فنی کاملا متفاوت از تمام خودروهای قبلی تولیدشده در مارانلو است و هدف دیگری دارد. سیستم محرکه هیبریدی آن با ۱،۰۰۰ اسب‌بخار قدرت نه‌تنها به طرز وحشیانه‌ای قدرتمند، بلکه تطبیق‌پذیر است.

هیبریدی کردن پیشرانه خورجینی هشت سیلندر بین محورهای جلو و عقب تقسیم شده و بیشینه قدرت خروجی ترکیبی ۲۲۰ اسب‌بخار را تولید می‌کند. برخلاف خودروی مفهومی 599 HY-KERS معرفی‌شده در سال ۲۰۱۰، این مدل واحد موتور ژنراتور (MGU) در عقب جعبه‌دنده ندارد. در عوض، دارای موتور شار محوری (فقط با ضخامت ۷۲ میلی‌متر) به شکل قوطی بیسکویت است که به‌طور هوشمندانه‌ای بین پیشرانه و سیستم روغن‌‌کاری خشک، جعبه‌دنده ۸ سرعته دو کلاچه خودکار فشرده می‌شود. بنابراین برخلاف سیستم HY-KERS، که در آن موتور الکتریکی می‌تواند ازطریق جعبه‌دنده هفت‌سرعته دوکلاچه روی دنده‌های فرد (یک، سه، پنج و هفت) حرکت کند، این یکی نمی‌تواند؛ بلکه مستقیماً توسط میل‌لنگ پیشرانه به حرکت در می‌آید.

رانندگی کاملا برقی در فراری SF90 استراداله توسط موتورهای شار شعاعی (شکل استوانه‌ای) آب‌خنک روی محور جلو RAC-e (که از ایتالیایی به تنظیم‌کننده الکترونیکی پیچیدن ترجمه می‌شود) امکان‌پذیر است. این امر همچنین باعث می‌شود که امکان رانندگی چهار چرخ محرک و درنتیجه قابلیت توزیع گشتاور برای چرخ‌های جلو فراهم شود.

سیستم محرکه محور جلو در حالت تمام‌برقی، امکان دستیابی به ظرفیت پیمایش ۲۴ کیلومتر و سرعت ۱۳۳ کیلومتربرساعت را فراهم می‌کند. بیشینه قدرت و گشتاور هر دو موتور به ترتیب ۱۳۴ اسب‌بخار و ۸۵ نیوتن‌متر است و این موتورهای الکتریکی می‌توانند به ۲۵،۰۰۰ دوربردقیقه برسند و هر موتور وزنی حدود ۱۲ کیلوگرم دارد. 

قطعات کاری موتورهای شار محوری سه‌فاز به‌جای اینکه مانند موتورهای شار شعاعی معمولی قالب استوانه‌ای داشته باشند، مانند دیسک هستند. در این نوع موتورها، روتور (که می‌چرخد) از دو دیسک فولادی ضدزنگ تشکیل می‌شود که استاتور (دارای ساختار پلاستیکی) را در میان خود فشرده کرده‌اند. استاتور ثابت است و سیم‌پیچ‌های مسی الکترومغناطیسی را در خود جای می‌‌دهد. هر روتور با آهنربای مغناطیس دائم قدرتمند و نازکی پوشانده می‌شود که با میدان مغناطیسی در حال چرخش استاتور برای تولید نیروی محرکه در تعامل است. این موتورژنراتور به خودی خود می‌تواند بیشینه قدرت ۱۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر را تولید کند.

هر کدام از موتورهای الکتریکی برای کنترل جریان و تبدیل انرژی الکتریکی بین AC و DC و اتصال به باتری، اینورتر اختصاصی خود را دارد. گفته می‌شود که باتری ۳۵۰ ولت و ۸ کیلووات ساعت شامل یک ماژول واحد (به‌جای چند تا) با ۸۴ سلول داخلی است. این ماژول واحد از ۱۴ ماژول فرعی ساخته شده است که هر کدام ۶ سلول دارند.

تمام این‌ها به سیستم محرکه هیبریدی کاملا متفاوت با سیستم لافراری ۲۰۱۳ که توانایی پیمایش کاملا برقی ندارد، اضافه شده و در اصل برای حداکثر کارایی طراحی شده است. موتور الکتریکی لافراری اگرچه در عقب خودرو نصب شده بود، مستقیماً نیروی خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد و در مقایسه با انتقال نیرو ازطریق جعبه‌دنده (نیرو ابتدا به جعبه‌دنده منتقل شود)، کارایی را بهبود می‌بخشید.

سیستم محرکه هیبریدی SF90 استراداله هیچ قطعه پیچ‌شدنی ندارد. این یک برنامه کارآیی است که از سال ۲۰۰۷ با خودروی مفهومی سبک‌وزن Millechili شروع شد و هدف آن دستیابی به وزن خالص کمتر از ۱،۰۰۰ کیلوگرم بود. افزودن سیستم محرکه هیبریدی تنها پس از آن صورت گرفت كه مهندسان فراری در مارانلو راضی شدند كه به راحت‌ترین و بهترین فناوری ممکن دست یافته‌اند و SF90 استراداله اوج این تلاش‌ها است.

پیشرانه بنزینی فراری را فراموش نکنید

پیشرانه خورجینی هشت سیلندر فراری SF90 استراداله نسخه‌ای به‌روزرسانی شده از سیستم محرکه F154 است که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. علاوه‌بر افزایش حجم جابه‌جایی پیشرانه از ۳،۹۰۲ به ۳،۹۹۰ سی‌سی، فراری دوباره سرسیلندر را بازطراحی کرده و به انژکتور مرکزی (به‌جای انژکتور جانبی) با درگاه‌های ورودی کوتاه‌تر تجهیز کرد تا تلاطم بیشتری ایجاد کند و امکان فشار تزریق سوخت ۳۵۰ بار فراهم شود.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا