وِنتیلاتور اتاق بیماران مبتلا به کووید-19 از راه دور کنترل می شود

 یک سیستم جدید رباتیک به پزشکان اجازه می‌دهد تا از راه دور ونتیلاتورها و سایر دستگاه‌های کنار تختخواب را خارج از اتاق‌های بخش مراقبت ویژه بیمارانی که از بیماری‌های عفونی رنج می‌برند، کنترل کنند. دستگاه تنفّس مصنوعی یا وِنتیلاتور (medical ventilator) دستگاهی است که کار تنفس را برای بیمارانی که به‌طور موقت یا دائم دچار مشکلات تنفسی هستند، انجام می‌دهد. به عبارت دیگر در ریه می‌دمد و درنگ می‌کند و بازدم خودبخود انجام می‌شود.

این سیستم که توسط تیمی از محققان دانشگاه جان هاپکینز ساخته شده است، در حال حاضر در حال آزمایش شدن است؛ اما آزمایش‌های اولیه نشان داده‌اند که چگونه می‌توان از این سیستم برای کمک به پرسنل بیمارستان و محدود کردن تماس کارمندان با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ استفاده کرد.

"راسل تیلور"، استاد رباتیک گفت: وقتی بحران بسیار شدید شد، ما فکر کردیم که چه کاری می‌توانیم برای کمک به محدود کردن ارتباط مستقیم میان پزشکان و بیماران انجام دهیم. به همین منظور فکر کردیم توسعه سیستمی که بتوان از طریق آن از راه دور بر دستگاه‌های تنفس مصنوعی نظارت کرد، بسیار گام مهمی است.

این دستگاه علاوه بر آنکه میزان تماس بین بیمار و پزشک را محدود می‌کند، همچنین باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود؛ چراکه پرسنل برای ورود به این اتاق‌ها می‌بایست بیش از پیش لباس‌های محافظتی می‌پوشیدند و بنابراین با آمدن این سیستم دیگر نیازی به این کار نیست. این سیستم می‌تواند به بیمارستان‌ها در مقابله با انواع بیماری‌های عفونی کمک کند.

دستگاه رباتیک مذکور با یک ابزار در لبه بالایی دستگاه تنفس مصنوعی و مقابل صفحه نمایش آن قرار می‌گیرد. ابزاری که این دو را به یکدیگر متصل می‌کند، قابلیت این را دارد تا سیستم رباتیک را در جهات مختلف حرکت دهد تا این سیستم بتواند به طور دقیق دستگاه تنفس مصنوعی را کنترل کند. دوربین متصل به این دستگاه تصاویری را از دستگاه تنفس مصنوعی ثبت کرده و به تبلت اپراتور در خارج از اتاق می‌فرستد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا