دانشگاه اکسفورد در تولید واکسن علیه کرونا جلودار است

محمدرضا ظفرقندی روز پنجشنبه در سازمان نظام پزشکی در جمع خبرنگاران افزود: کشورهای زیادی برای تولید واکسن کرونا در تلاش هستند. در بین موسسه های مختلفی که در این زمینه فعالیت می کنند، دانشگاه اکسفورد انگلیس از بقیه جلوتر است و به همین علت کشورهای زیادی با درخواست های ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون این واکسن را پیش خرید می کنند، قیمت آن بالاست و کشورهای زیادی برای خرید آن اقدام کرده اند، اگر در ایران بخواهیم برای حداقل ۲۰ میلیون نفر این واکسن را تهیه رقم بزرگی می شود که در توان کشور نیست ضمن اینکه این واکسن باید هر سه ماه تکرار شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید بیشتر تمرکز را بر روی پیشگیری از ابتلای مردم به کرونا بگذاریم، رسانه ها همان طور که تاکنون به خوبی عمل کرده اند باید آگاهی سازی و هشداردهی به مردم را ادامه دهند و جلوی عادی سازی را بگیرند و در واقع عادی نسازی بکنند، باید افرادی که از پروتکل های بهداشتی تخطی می کنند، جریمه شوند و سختگیری ها باید بیشتر شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ویروس کرونا، بسیار پیچیده عمل می کند و شرایط کشور نیز پیچیده است هر روز تعدادی از همکارانمان را در جامعه پزشکی و پرستاری به علت ابتلا به کووید۱۹ از دست می دهیم. تعداد زیادی از شهروندان ایرانی هر روز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند، افرادی که هر کدامشان یک پدر، یک مادر، یک همسر یا فرزند یک خانواده هستند و عده زیادی را داغدار می کنند.

وی افزود: این درد مشترک جدا جدا درمان نمی شود باید همه اعم از دولت و ملت مانند دوران جنگ در کنار هم با عزم ملی جدی و مسئولیت اجتماعی برای مهار اپیدمی این ویروس همکاری کنیم. اگر این همکاری و عزم ملی ایجاد می شد دچار پیک دوم نمی شدیم، چون توجه و رعایت پروتکل ها کمرنگ و بازگشایی ها انجام شد و مردم به مسافرت رفتند دچار پیک دوم کرونا شدیم، کنترل و  پیشگیری مناسبی انجام نشد. با توصیه و تعارف اپیدمی کرونا کنترل نمی شود، باید مقررات خاصی در جامعه حاکم شود.

ظفرقندی ادامه داد: تحریم های آمریکا هم البته ظلمی است که در این شرایط کار مدیریت کرونا را در ایران سخت تر کرده است، بنده در نامه ای به رئیس سازمان بهداشت جهانی و دبیرکل سازمان ملل نوشتم که این ظلمی که به  ایران می شود دامن کشورهای دیگر را هم می گیرد زیرا ویروس کرونا مرز نمی شناسد و وقتی در ایران امکانات کافی برای پیشگیری و درمان نداشته باشیم این ویروس جهانگیر می شود و این ظلم به بشریت است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: وضعیت و تهدید کرونا در ایران مثل زمان جنگ است اگر یک لحظه غفلت کنیم یا عقب بنشینیم ضربه می خوریم. در این مبارزه البته پزشکان و پرستاران در خط مقدم جنگ هستند، باید همه امکانات و قوانین کشور در خدمت این مبارزه باشد درست مثل زمان جنگ، وزارت بهداشت اکنون در بیمارستانها با کمبود و خستگی نیروها مواجه است. البته قرار است حدود سه هزار رزیدنت به سرعت فارغ التحصیل شوند و بتوانند به کمک کادر درمان در بیمارستانها بیایند تا بتوانیم بر پیک دوم کرونا غلبه کنیم.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی در ماههای گذشته به صورت فعال هشدارهای لازم را به گوش مسئولان دولت رسانده است و اکنون امکانات حفاظتی پرسنل بیمارستانها نسبت به اسفند بهتر شده است اما این وسایل حفاظتی ۱۰۰ درصد از انتقال ویروس جلوگیری نمی کند و هر روز با ابتلا و فوت تعدادی از کادر پزشکی و پرستاران مواجه می شویم.

وی گفت: در مورد داروی رمدسیور که با ارزیابی های جهانی وارد فهرست دارویی کشور شده گر چه هنوز با کمبود مواجه هستیم اما طی روزهای آینده تولیدات داخلی این دارو وارد بازار می شود و تا حدی کمبود این دارو کمتر می شود.

ظفرقندی ادامه داد: در مورد آمار کرونا سازمان نظام پزشکی هم حرفهایی دارد که قبلا بیان شده است، در هر صورت وزارت بهداشت در جایگاه رسمی باید آمار را بر اساس موارد قطعی تست پی سی آر اعلام کند زیرا سازمان بهداشت جهانی هم همین را معیار قرار داده است اما همه می دانیم که تعداد زیادی از بیماران با علائم کرونا یا سی تی اسکن ریه به این بیماری مبتلا شده اند و در بیمارستان یا خارج از آن فوت می کنند اما چون تست نداده اند یا تست آنها مثبت نشده در آمار رسمی قرار نمی گیرند.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: این سازمان هشدارهای لازم را در مورد خطر کرونا، برگزاری تجمعات و بازگشایی ادارات و مشاغل و حتی برگزاری مراسم عزاداری محرم اعلام کرده است امیدواریم پروتکل سختگیرانه اجرایی در کشور داشته باشیم تا دوباره شاهد پیک های افزایشی بعدی کرونا در کشور نباشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا