تنظیم موقعیت مکانی برای تک‌تک اپلیکیشن‌ها فراهم شد

یکی از قابلیت‌های مهم iOS 14 که شاید کمتر درباره‌ی آن شنیده‌ایم، گزینه‌ Precise Location در بخش خدمات مرتبط با موقعیت‌یابی یا همان Location Services است. گزینه‌ مذکور به کاربران امکان می‌دهد تا دسترسی به موقعیت مکانی را برای تک‌تک اپلیکیشن‌ها تنظیم کنند که شامل سطح دسترسی و دقت موقعیت مکانی هم می‌شود.

در نسخه‌های قبلی iOS، دسترسی به‌ موقعیت مکانی در دو حالت همیشه فعال و فعال در زمان استفاده ممکن بود. اگر دسترسی به موقعیت را به اپلیکیشنی ارائه می‌کردید، موقعیت دقیق شما به سرویس گزارش می‌شد. تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها برای فعالیت بهتر لزوما به مختصات دقیق مکانی کاربر نیاز ندارند. به همین دلیل iOS 14 با انعطاف‌پذیری بیشتری در ارائه‌ی موقعیت مکانی توسعه یافت تا موقعیت نسبی هم قابل اشتراک‌گذاری باشد. این گزینه در زمان اجرای اپلیکیشن‌های متفرقه و نمایش درخواست آن‌ها مبنی بر دسترسی به موقعیت، دراختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

اپلیکیشن‌های مسیریابی یا تاکسی‌های اینترنتی همیشه به موقعیت دقیق کاربر برای سرویس‌دهی نیاز دارند. بااین‌حال، بسیاری از سرویس‌ها همچون اپلیکیشن‌های آب‌وهوا تنها با دسترسی به موقعیت شهر یا استان محل اقامت، امکان ارائه‌ی خدمات را خواهند داشت. بسیاری از کارشناسان از مدت‌ها پیش از شرکت‌ها می‌خواستند که دسترسی محدود به موقعیت را هم به سیستم‌عامل اضافه کنند.

اپل در WWDC 2020 برای توضیح بهتر دسترسی نسبی به موقعیت، اپلیکیشن‌ TV را مثال زد. این اپلیکیشن بسته به کشور و ناحیه‌‌ی محل نمایش محتوا، باید سیاست‌های خاصی را دنبال کند که منجر به ایجاد تفاوت در محتوای پخش‌شده در مناطق گوناگون دارد. درنتیجه اپل تی‌وی به موقعیت کاربر نیاز دارد، اما لزوما مختصات دقیق موقعیتی، نیاز نخواهد بود. درنتیجه اپلیکیشن مذکور در iOS 14 تنها اطلاعاتی کلی از موقعیت کاربر دریافت می‌کند.

رابط برنامه‌نویسی جدید اپل برای iOS 14 گزینه‌ای را دراختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌دهد تا نیاز دسترسی خود را مشخص کنند. آن‌ها باید اعلام کنند که به اطلاعات دقیق یا نسبی موقعیت نیاز دارند. البته کاربر درنهایت حتی برای درخواست‌های موقعیت دقیق هم امکان تنظیم موقعیت نسبی را خواهد داشت.

قابلیت جدید دسترسی به موقعیت کاربر در iOS 14 به‌صورت گزینه‌ای به‌نام Precise دیده می‌شود. این گزینه در اپلیکیشن‌های دارای نقشه در بخش تنظیمات قابل تغییر خواهد بود. اگر در اپلیکیشن، موقعیت کاربر به‌صورت یک نقطه نمایان شود، یعنی دسترسی دقیق به موقعیت داده شده است. برای تغییر تنظیمات می‌توان گزینه‌ی Precise Location را غیرفعال کرد. در این‌صورت یک دایره‌ی بزرگ به‌عنوان منطقه‌ی حدودی موقعیت کاربر در نقشه نمایان می‌شود. برای تغییر تنظیمات نیز همیشه می‌توانید از مسیر Settingd > Privacy > Location Services، دسترسی اپلیکیشن‌ها را تنظیم کنید.

امکان پیدا کردن موقعیت دقیق با ردگیری موقعیت نسبی وجود ندارد

دسترسی نسبی به موقعیت کاربر در iOS 14 با هدف کارایی حداکثری و همچنین حفظ هرچه بیشتر حریم خصوصی کاربران توسعه یافته است. اگر قابلیت به‌خوبی پیاده‌سازی نمی‌شد، تنها شاهد پوشش‌دادن موقعیت دقیق کاربر با طراحی‌های ساده بودیم؛ اما iOS 14 عملکردی واقعا دقیق در این زمینه دارد.

دایره‌ای که به‌عنوان موقعیت حدودی کاربر در نقشه‌های نشان داده می‌شود، قابل ردگیری و پیدا کردن موقعیت دقیق نیست. به بیان دیگر، این دایره هر چند ساعت یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود تا نتوان با ردگیری نقاط آن، موقعیت دقیق را استخراج کرد. موقعیت دقیق هم لزوما در مرکز دایره قرار ندارد. از قابلیت‌های دقیق دیگر در موقعیت‌یابی حدودی می‌توان به نشان دادن دقیق شهر و استان و ایالت اشاره کرد. به‌عنوان مثال اگر کاربری در مرز دو شهر در حال حرکت باشد، دایره‌ی موقعیت نسبی در داخل شهری نشان داده می‌شود که کاربر در آن حضور دارد. درنتیجه اطلاعاتی مانند آب‌وهوا با دقت بیشتری نمایش داده می‌شوند. قطر دایره هم بسته به ترافیک و محل حضور کاربر تغییر می‌کند تا اطلاعات نسبی بهینه‌ای دراختیار سرویس‌ها قرار بگیرد.

برخی اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه به اطلاعات مکانی کاربر نیاز دارند. در این موارد هم اطلاعات در هر ساعت تنها چهار بار به‌روز می‌شوند تا داده‌ی دقیق موقعیت دراختیار قرار نگیرد و ازطرفی، اطلاعات مناسب و مفید به اشتراک گذاشته شود.

توسعه‌دهنده‌ها برای دریافت موقعیت دقیق کاربر (درصورت نیاز) باید رابط‌ها و پیام‌هایی را برای توجیه نیاز خود به کار بگیرند. به‌عنوان مثال، اگر کاربری، دسترسی موقعیت را به‌صورت نسبی به یک اپلیکیشن بدهد، این تصمیم به اپلیکیشن اعلام می‌شود. در چنین موقعیتی توسعه‌دهنده می‌تواند پیامی مبنی بر نیاز حتمی به موقعیت دقیق نمایش دهد. اپلیکیشن پیش‌فرض نقشه‌ی اپل، رویکردی مناسب در تقاضا و نمایش موقعیت دارد. این اپلیکیشن در زمان مسیریابی، پیامی به کاربر نمایش می‌دهد و موقعیت دقیق را درخواست می‌کند، اما در کاربردهای دیگر لزوما به موقعیت دقیق نیاز ندارد و موقعیت نسبی را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

قابلیت جدید موقعیت‌یابی نسبی اپل، با حفظ حریم خصوصی کاربران در زمان نیاز، تأثیر منفی زیادی هم روی اپلیکیشن‌‌ها ندارد. موقعیت‌یابی دقیق، در iOS 14 هم به‌عنوان گزینه‌ی پیش‌فرض دسترسی دراختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌گیرد، اما توسعه‌دهنده‌هایی که اهمیت بیشتری به حریم خصوصی کاربر می‌دهند، امکان فعال‌کردن گزینه‌ی دسترسی نسبی را خواهند داشت.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا