امشب آخرین فرصت رصد بارش شهابی برساووشی است

احسان مهرجو، کارشناس نجوم در گفتگو با مهر اظهار داشت: یکی از رویدادهای نجومی مهم در مردادماه بارش شهابی برساووشی است که فرصت یک هفته ای رصد را برای علاقمندان به نجوم فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه این بارش شهابی از اواخر تیرماه تا آخر مردادماه به وقوع می پیوندد، خاطرنشان کرد: بهترین فرصت رصدی این رویداد از ۱۷ تا ۲۳ مرداد است بنابراین امشب آخرین فرصت رصدی بارش شهابی برساووشی به شمار می رود.

کارشناس نجوم با اشاره به مکان هایی که تهرانی ها می توانند برای رصد بروند گفت: طالقان، میانه های جاده تهران قم و سمت دشت‌های دماوند بهترین مکان ها برای رصد بارش شهابی برساووشی است که علاقمندان در استان تهران می توانند در این مکان ها این بارش را رصد کنند.

مهرجو با بیان اینکه این بارش شهابی ناشی از عبور سیاره زمین از میان توده ذرات به جامانده از دنباله دار سوئیفت تاتل (که هر ۱۳۳ سال یک بار کنار خورشید عبور می کند) است، گفت: امشب آخرین فرصتی است که تعداد شهاب ها ۱۰۰ بارش در ساعت است؛ البته این روند تا چند روز دیگر ادامه دارد ولی تعداد شهاب ها کمتر می شوند.

کارشناس نجوم با بیان اینکه کانون این بارش در صورت فلکی برساووش قرار دارد و بخاطر اثر پرسپکتیو به نظر می رسد تمام شهاب ها از این صورت فلکی به سمت ما می آیند، گفت: این صورت فلکی در کنار صورت فلکی ذات الکرسی است که می توان با پیدا کردن این صورت های فلکی به راحتی بارش شهابی برساووشی را رویت و رصد کرد.

به گفته مهرجو، بر خلاف خورشیدگرفتگی یا ماه گرفتگی که تنها برای بخشی از ساکنان زمین قابل مشاهده است، مردم در سراسر دنیا می توانند این بارش شهابی را رصد کنند اما تنها در شب قابل رویت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا