آغوز، نخستین واکسن طبیعی نوزاد

آغوز نه تنها حاوی آنتی بادی و ایمنونوگلوبین است بلکه پروتئین زیاد و شکر و چربی کمی دارد که هضم غذا را برای نخستین بار آسان می کند. این اثر ملینی آغوز به دفع مدفوع قیرگون اولیه نوزاد (مکونیوم) کمک می کند.

از سوی دیگر آغوز نسبت به شیر معمولی مقدار بسیار بالاتری آنتی اکسیدان دارد. آغوز سرشار از سلول های سفید خونی و مواد مغذی است که خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی را دارد. این مواد غذایی به نوزادان کمک می کند تا یک زندگی سالم داشته باشد.

دکتر فیروزه بلاش، عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا در این خصوص به سیناپرس گفت: شیر مادر بهترین غذا برای شیرخوار محسوب می شود که نیازهای تغذیه ای او را تامین می کند. شیر مادر حاوی آنتی بادی است که از ایجاد یک سری عفونت ها و بیماری ها پیشگیری می کند و باعث کاهش مرگ و میر نوزادان می شود.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی افزود: نخستین شیری که سینه ‌های مادر در طول بارداری تولید می ‌کند، آغوز يا كلستروم است؛ 2 تا 3 روز پس از زایمان، آغوز از سینه مادر ترشح و پس از آن به شیر دهی منظم پستان ها تبدیل می شود.

وی اظهارداشت: آغوز مایع غلیظ زرد رنگی است که مواد ایمنوگلوبین دارد؛ موادی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و نوزاد را در برابر عفونت ها و ویروس ها مقاوم می کند.

بلاش بیان کرد: آغوز نسبت به شیری که پس از آن در سینه مادر جریان پیدا می کند، مقدار بیشتری پروتئین و ویتامین های محلول در چربی دارد. محتوای یک سری از ویتامین های محلول در آب ممکن است کمتر باشد.

عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا ادامه داد: حجم آغوز یا کلستروم کم است اما همین مقدار هم می تواند نیازهای نوزاد در چند روز پس از تولد را برطرف کند.

دکتر منصور بهرامی، متخصص بیماری های کودکان نیز در این خصوص به سیناپرس گفت: آغوز یکی از نعمت های الهی است که نیازهای تغذیه‌ای نوزاد تازه متولد شده را تامین می کند.

وی افزود: آغوز به علت فراوانی ویتامین A زرد است. این ویتامین یکی از مواد محافظت کننده کودک محسوب می شود و مصرف آن برای نوزاد ضروری است.

وی تصریح کرد: آغوز عصاره مواد ایمن بخشی است که مادر در طول عمر خود دارد. این عصاره زمانی که هنوز شیر مادر فراوان نشده است، پس از نخستین تغذیه نوزاد طی دو سه روز از سینه مادر ترشح می شود.

وی اظهارداشت: آغوز مانند واکسن است. زمانی که نوزاد با آغوز تغذیه می کند، در واقع نخستین واکسنش را می زند. آغوز حتی از واکسن هم بهتر است زیرا باید واکسن را در دو نوبت به نوزاد تزریق کرد تا پس از گذشت چند ماه بدن شیرخوار نسبت به بیماری ها مصون باقی بماند اما آغوز از همان ابتدا این مصونیت را ایجاد می کند؛ در واقع بدن ظریف و کم توان نوزاد پس از خوردن این مایع مقوی، همان لحظه نسبت به بیماری ها ایمن می شود.

به گفته وی، خوشبختانه امروزه این باور غلط که زردی نوزاد متولد شده را به آغوز نسبت می دهند، حداقل در جوامع شهری به ویژه در کلانشهرها از بین رفته است. اکنون عموم مردم به این باور رسیده اند که زردی نوزاد دلیل های مختلفی دارد و اصلا ربطی به آغوز ندارد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا