فارابی یازدهم به پله آخر رسید

دکتر حسین میرزایی امروز در نشست آنلاین یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به جزئیات برگزاری این جشنواره افزود: در دوره یازدهم این جشنواره که در بخش‌های داخلی و بین المللی برگزار می‌شود، آثار ارسالی در حوزه‌های "کتاب"، "رساله دکتری"، "پایان نامه ارشد" و "تحقیقات و پژوهش‌های خاتمه یافته" بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش داخلی ۵ هزار و ۷۰۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد، اظهار کرد: از این تعداد ۴ هزار و ۲۳۱ اثر از سوی محققان حقیقی (محققانی که خودشان نسبت به بارگذاری اثر خود در سامانه جشنواره اقدام کردند) بودند و مابقی به صورت حقوقی است که از سوی ناشران، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‎ها و یا انجمن‌ها آثار آنها در سامانه بارگذاری شده است و در برخی مواد مولف اثر از بارگذاری آثار خود در این جشنواره مطلع نیست.

میرزایی بیشترین تعداد آثار ارسالی را در حوزه کتاب دانست و یادآور شد: در این دوره نیمی از آثار ارسالی در بخش کتاب بوده است که بر اساس آمارها تعداد ۲۸۸۵ کتاب به دبیر خانه ارسال شده است.

وی تعداد آثار در بخش پژوهش‌های خاتمه یافته را ۵۳۳ اثر (۹ درصد کل آثار) عنوان کرد و ادامه داد: تعداد رساله‌های دکتری ارسال شده ۱۱۹۶ (۲۰ درصد کل آثار ارسالی)  و تعداد آثار ارسالی در بخش پایان نامه‌های کارشناسی ارشد ۱۴۲۲ مورد (۳.۵) درصد است.

رییس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر اینکه 70 درصد آثار ارسالی (چهار هزار و 247 نفر) از آقایان و 30 درصد (هزار و 789 نفر) از خانمها هستند، خاطر نشان کرد: این جشنواره به دو بخش جوان (کمتر از ۳۵ سال) و بزرگسال تعریف شده است یک سوم آثار ارسال شده مربوط به محققان جوان و دو سوم دیگر آن مربوط به محققان و پژوهشگران بزرگسال بوده‌اند.

میرزایی داوری طرح‌های ارسالی را چند مرحله‌ای دانست و اضافه کرد: بر این اساس هر اثری که بر اساس شیوه نامه‌های جشنواره فارابی بتواند امتیازات لازم را کسب کند به عنوان اثر برتر انتخاب می‌شود. بر این اساس در برخی از گروه‌ها هیچ برگزیده‌ای انتخاب نشد.

به گفته وی بر اساس اعلام هیات داوران از میان آثار ارسالی در بخش داخلی ۱۹ اثر برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند و از آنجایی که" یکی از آثار توسط دو نفر ارائه شده" در این بخش از ۲۰ محقق در بخش داخلی در روز اختتامیه تقدیر خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه از میان ۱۹ اثر برگزیده ۱۱ اثر در بخش بزرگسال و ۸ اثر در بخش جوان است، افزود: بیشترین آثار واصله به این دوره از جشنواه در بخش کتاب بوده و از میان کتاب‌های ارسالی تنها ۴ کتاب به عنوان اثر منتخب برگزیده شدند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در بخش تحقیقات ویژه خاتمه یافته هیچ اثری حائز امتیازات لازم نشده است، یادآور شد: عمده آثاری که توانستند بیشترین امتیازات را در بخش داوری کسب کنند مربوط به رساله‌های دکتری است به گونه‎ای که از ۱۹ اثر این بخش، ۱۵ اثر برگزیده شد.

میرزایی تاکید کرد: بر این اساس می‌توان ادعا کرد که تا اطلاع ثانوی اصیل‌ترین بخش تحقیقات مربوط به رساله‌های دکتری است که در این زمینه نیازمند حمایت‌های دستگاه‌های متولی چون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق حمایت از پژوهشگران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هستیم.

جزئیات بخش بین الملل فارابی

رییس دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به بخش بین الملل این جشنواره خاطر نشان کرد: در این بخش ۳۳۲ اثر در حوزه‌های "ایران شناسی" و "اسلام شناسی" به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۷ اثر صاحبنظران و محققان بین المللی برگزیده شدند.

به گفته وی بخش بین الملل جشنواره فارابی ویژه نویسندگان خارجی است و آثار محققان ایرانی مقیم خارج در بخش داخلی داوری خواهد شد.

میرزایی تاکید کرد: آثار منتخب بخش بین الملل فارابی از کشورهای "ژاپن"، " اندونزی"، "گرجستان"، "لبنان"، "کانادا"،"آمریکا" و "انگلستان" هستند. از این تعداد ۲ نفر از میان بانوان و ۵ نفر از آقایان هستند.

پیشکسوتان علوم انسانی تقدیر می‌شوند

میرزایی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره از ۲ پیشکسوت حوزه علوم انسانی تقدیر می‌شود که یکی از آنها از میان بانوان محقق است، اضافه کرد: علاوه بر آن از ۲ شخصیت مرحوم این حوزه در روز اختتامیه تجلیل خواهد شد.

رییس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: تقدیر از یک مترجم برتر، یک انجمن علمی برتر، یک نشریه علمی برتر و یک نظریه پرداز برتر از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع در روز اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره فارابی از ۳۵ محقق در بخش داخلی، بین المللی و جنبی تقدیر خواهد شد.

برنامه‌های روز اختتامیه

میرزایی بیشترین آثار ارسالی را در گروه علوم تربیتی و ورزشی دانست و گفت: وظیفه دبیرخانه فارابی شناسایی محققان و ایجاد ارتباط میان نویسندگان با دستگاه‌های اجرایی مرتبط است که ما در بخش ارتباط محققان حوزه علوم انسانی به دستگاه‌ها توفیقی نداشتیم هر چند که این بخش جزو ماموریت‌های ما نیست.

رییس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی زمان برگزاری اختتامیه جشنواره فارابی را دوشنبه ۲۷ مرداد ماه در وزارت علوم دانست و گفت: این مراسم با حضور سورنا ستاری معاون علمی رییس‌جمهور و منصور غلامی وزیر علوم برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاکید رییس جمهور مبنی بر برگزار نشدن مراسم اختتامیه، این مراسم به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، ضمن آنکه محققان خارجی به صورت وبینار در این مراسم حضور خواهند داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا