آجرهای ساده قرمز به آجرهای هوشمندی تبدیل می شوند

به گزارش روزنامه دیلی میل،  محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا با ابداع این روش،   «آجرهای قرمز» ساده را به واحدهای ذخیره انرژی تبدیل کردند. این آجر هوشمند که تولید آن تنها ۵۰ پوند هزینه دارد، می تواند در آینده به عنوان  مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد و برق ساختمان ها را تامین کند.

آجر قرمز یکی از ارزان ترین و رایج ترین مصالح ساختمانی در جهان است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، اما هزاران سال است که تنها به همین روش مورد استفاده قرار گرفته است.

محققان با افزودن یک پوشش پلیمری رسانا به نام PEDOT به این آجرهای قرمز، توانستند آنها را به یک وسیله ذخیره انرژی الکتریکی که به «ابرخازن» معروف است، تبدیل کنند. این کار واکنش پلیمریزاسیون را آغاز می کند و آجر را به «اسفنج یونی» تبدیل می کند که برق را ذخیره و هدایت می کند.

آنها در این مطالعه یک آجر شارژ شده را به یک لامپ ال ای دی متصل کردند و مشاهده کردند که این لامپ روشن شد. محققان می گویند، در آینده می توان خانه ها را با استفاده از نسخه جدید آجر ابداعی آنها ساخت و از این آجرها می توان برای روشنایی لامپ ها و تامین انرژی دیگر وسایل الکتریکی در خانه ها استفاده کرد.

شیمیدان هایی که این فناوری جدید را  ابداع کرده اند، ادعا می کنند که تنها ۵۰ آجر در یک دیوار ساختمان می توانند به مدت ۵ ساعت روشنایی اضطراری را تامین کنند.  

نویسندگان این مطالعه ادعا می کنند که دیوارها و ساختمان های ساخته شده از آجر در حال حاضر فضای زیادی را اشغال می کنند که در صورت داشتن هدف دوگانه، می توان از آنها استفاده بهتری کرد.

آنها می گویند که این روش جدید ذخیره انرژی بر روی آجرهای معمولی یا بازیافتی نیز عملی است. یافته های این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا