چرا پرندگان به سمت خودروها شیرجه می‌زنند؟

بسیاری از رانندگان در جاده‌ها تجربه مواجه‌شدن با حرکاتی عجیب از سوی پرندگان را دارند. در بسیاری از مواقع وقتی با سرعت در یک جاده خلوت در حال حرکت هستیم، ناگهان پرندگان به صورت شیرجه وار به جلوی ماشین آمده و متأسفانه در بسیاری از مواقع با شیشه جلویی خودرو برخورد کرده و کشته می‌شوند.

در دنیای وحش، تنها زمانی یک موجود با سرعت به سمت موجود دیگری حرکت می‌کند که قصد شکار وی را دارد و متأسفانه پرندگان درک نمی‌کنند که ماشین‌ها به دلیل اینکه آن‌ها را شکار کرده و از بین ببرند در جاده‌ها حرکت نمی‌کنند.

 ممکن است برای بسیاری از رانندگان این پرسش مطرح شود که دلیل این حرکت عجیب پرندگان چیست؟ در حقیقت باید توجه داشت زمانی که وسایل نقلیه و خودروها در جاده‌ها در حرکت هستند سرعت بالایی دارند و این موضوع برای پرندگان و حیوانات حاشیه جاده‌ها تهدید بالقوه‌ای به حساب می‌آیند.

در دنیای وحش، تنها زمانی یک موجود با سرعت به سمت موجود دیگری حرکت می‌کند که قصد شکار وی را دارد و متأسفانه پرندگان درک نمی‌کنند که ماشین‌ها به دلیل اینکه آن‌ها را شکار کرده و از بین ببرند در جاده‌ها حرکت نمی‌کنند؛ بنابراین وقتی پرندها در ارتفاع پایین خودرویی را مشاهده می‌کنند که به سمت آن‌ها حرکت می‌کند، می‌خواهند اوج گرفته و از مقابل شکارچی فرار کنند اما دستیابی به ارتفاع زیاد و رسیدن به‌سرعت بالا برای این موجودات، زمان می‌برد و ممکن است نتوانند در زمان مناسب به آن دست پیدا کنند.

گروهی دیگر از پرندگان مانند توکاها که در پرچین‌ها و بوته‌ها زندگی می‌کنند، ترجیح می‌دهند نزدیک به سطح زمین شیرجه زده تا بتوانند به‌راحتی در بوته‌ها مخفی شوند. در واقع این عکس‌العمل طبیعی از سوی برخی پرندگانی مانند توکاها در بهار است. آن‌ها با این رفتار تلاش می‌کنند شکارچیان را فریب دهند. گروهی دیگر از پرندگان نیز با تصور اینکه خودروهای عبوری با هدف حمله به لانه آن‌ها قصد آسیب زدن به تخم‌ها یا جوجه‌هایشان را دارند به سمت شکارچی شیرجه زده و تلاش می‌کنند توجه وی را به خود جلب کنند.

متأسفانه باید پذیرفت که در این مورد خاص، پرندگان هیچ تقصیری نداشته و این انسان‌ها هستند که با ورود بی اجازه به قلمرو تمامی گونه‌های حیات وحش به طور مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی آن‌ها تأثیر داشته و باعث آزار سایر موجودات می‌شوند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا