کوچک‌ترین پستاندار ایران در قزوین کشف شد

حسن عباس نژاد در گفتگو با مهر اظهار کرد: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تأیید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچک‌ترین پستاندار ایران در استان قزوین توسط محیط بانان اداره حفاظت شهرستان تاکستان، تأیید و ثبت شد.

وی تصریح کرد: این مشاهده در یکی از روستاهای بخش اسفرورین شهرستان تاکستان صورت گرفته است که پس از مشاهده و گزارش یکی از اهالی روستا، با مراجعه محیط بانان شهرستان تاکستان در محل از این گونه تصویر برداری شده است.

عباس نژاد ادامه داد: حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus که در علفزارها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کند، به عنوان کوچک‌ترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است و طول عمر این گونه که طول بدن آن ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است، حدود ۱۵ ماه می‌باشد و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه کمترین نگرانی (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده که مدام باید در حال خوردن باشد. به طوری که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد، زیرا سوخت و ساز بدن این حیوان بسیار بالا است، حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان‌های تیز و مخروطی آنها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

لازم بذکر است پراکنش جغرافیایی آن در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده تاکنون در استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان رضوی و جزیره قشم گزارش شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا