تشخیص دقیق محل ﮔﺴﻞ به صورت خودکار ممکن شد

مریم نوری، فارغ التحصیل دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح "شناسایی خودکار گسل در داده‌های لرزه‌نگاری با استفاده از برازش فرآیند گوسی"، گسل را یک پدیده تکتونیکی دانست که موجب جابجایی توده‌های سنگی و لایه‌های زمین شناسی در راستاهای مختلف می‌شود و گفت: گسل‌ها در علوم مهندسی نفت با اهمیت است؛ چراکه عدم تشخیص مناسب محل گسل و زمانبر بودن آن می‌تواند چالش‌های فراوانی در عملیات حفاری، فرآیند اکتشاف و مهندسی مخازن هیدروکربوری ایجاد کند؛ از این رو مطالعاتی را در این زمینه اجرایی کردیم.

وی اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻋﺖ و دقت در ﺗﺸﺨﯿﺺ محل ﮔﺴﻞ به صورت خودکار در داده‌های لرزه‌نگاری را یکی از ویژگی‌های بارز این طرح نام برد و ادامه داد: علاوه برآن تحلیل ناهنجاری‌های دیگر مانند یافتن مرزهای گنبدهای نمکی درون داده‌های لرزه نگاری نیز مورد نظر بوده است. 

نوری خاطر نشان کرد: برای تفسیر گسل بایستی کل داده سه بعدی توسط مفسر جاروب شود و اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ زﻣﺎن ﺗﻔﺴﯿﺮ ﮔﺴﻞ و ﻧﯿﺰ ﻫﺰﯾﻨﻪ اﺿﺎﻓﯽ ﻣﯽﺷﻮد؛ از این رو در این پروژه تصمیم گرفتیم  بر روی خودکار کردن شناسایی محل گسل درون داده‌های  لرزه‌نگاری تحقیقات وسیعی صورت دهیم تا هم بتوانیم ﺳﺮﻋﺖ و دقت ﺗﺸﺨﯿﺺ محل ﮔﺴﻞ را افزایش و هم اثر خطای انسانی را کاهش دهیم تا از این طریق زمان و هزینه تفسیر گسل کاهش یابد.

محقق این طرح ادامه داد: با انجام این تحقیق توانستیم محل گسل را به صورت خودکار و با دقت بالاتری نسبت به روش‌های پیشین در داده‌های لرزه‌نگاری تشخیص دهیم. با شناسایی ناهنجاری با استفاده از برازش روش فرآیند گوسی مرز دانش جدیدی در علم ژئوفیزیک و اطلاعات لرزه‌نگاری باز شد که به پدیده‌هایی مانند گسل خوردگی و یا مرزهای گنبد نمکی به عنوان محل ناهنجاری جهانی در داده لرزه نگاری نگریسته شود. 

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد بتوان علاوه بر گسل ناهنجاری‌های دیگری در اطلاعات لرزه نگاری را با این روش شناسایی کرد که بایستی مورد تحقیق و آزمایش بیشتر قرار گیرد. 

نوری با بیان اینکه نتیجه این طرح در صنعت نفت و کلیه موسساتی که بر روی مطالعات زمین شناسی و تکنونیکی کار می‌کنند، قابل استفاده است، بیان کرد: در حال حاضر هم سعی داریم با همکاری اساتید راهنما و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، طرح کامل شود و خروجی کار را به صورت یک نرم افزار در استخراج خودکار سطوح گسل تکمیل کنیم. 

اساتید راهنمای این پروژه دکتر حسین حسنی از دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، دکتر عبدالرحیم جواهریان از دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور این پروژه دکتر حمیدرضا امین داور از دانشکده مهندسی برق، دکتر سیاوش ترابی دانش آموخته دکتری از دانشکده مهندسی نفت امیرکبیر و دکتر سیدعلی معلمی به عنوان مشاور صنعتی طرح بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا