پیش‌بینی ابتلای نوزادان به دیابت نوع یک ممکن شد

در تحقیقات دانشگاه اگزتر که با همکاری محققان انستیتوی پاسیفیک نورث وست واقع در آمریکا انجام شد، از اطلاعات مطالعه موسوم به TEDDY استفاده شد. در این مطالعه هفت آزمایشگاه بین‌المللی وضعیت سلامت ۷ هزار و ۷۹۸ نوزاد با خطر بالای ابتلا به دیابت نوع یک مادرزادی را در یک دوره ۹ ساله ردیابی کردند.
محققان با ترکیب عوامل مختلف تاثیرگذار بر امکان ابتلای نوزادان به دیابت نوع یک، رویکرد جدیدی را ابداع کردند که در آن میزان خطر ابتلا به این بیماری بر مبنای عوامل ژنتیکی، عوامل بالینی مانند سابقه ابتلا به دیابت در خانواده و تعداد نشانگرهای موسوم به آوتوآنتی بادی ایزلت که با دیابت نوع یک ارتباط دارد، اندازه‌گیری می‌شود.
محققان دریافتند استفاده از این شیوه جدید موجب افزایش قابل توجه دقت پیش بینی ابتلا به دیابت نوع یک می‌شود و با استفاده از این شیوه کارآیی برنامه‌های تشخیص و نظارت بر نوزادان نیز تا دو برابر افزایش می‌یابد. این قابلیت امکان مقابله موثر با عارضه موسوم به ketoacidosis را که یکی از پیامدهای دیابت نوع یک است و موجب اسیدی شدن خون بیمار می‌شود، فراهم می‌کند.
دیابت نوع ۱، یک اختلال خود ایمنی است که تولید انسولین را در بدن متوقف می کند و در واقع در این بیماری مزمن، سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا اجازه تولید انسولین نمی دهد.
انسولین توسط سلول های بتا در پانکراس تولید می شود و مهمترین وظیفه آن تبدیل قند خوراکی به انرژی است. در دیابت نوع یک، سلول های ایمنی با تخریب سلول های بتا، تولید انسولین را متوقف می کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.