هواپیماهای جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی با یک خلبان روبه رو می شود

با توجه به شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا-DARPA) اعلام کرد که سومین و آخرین مرحله از مسابقات آزمایشی مشهور "AlphaDogfight" از ۱۸ تا ۲۰ اوت به صورت آنلاین برگزار می شود و تیم های شرکت کننده و مخاطبان می توانند تماشاگر آن باشند. اصطلاح "dogfight" در اینجا به مانور رزمی هوایی شبیه سازی شده اشاره دارد.

در این مسابقه شاهد الگوریتم های هوش مصنوعی خواهیم بود که جنگنده های F-۱۶ را در جنگ هوایی شبیه سازی می کند. فینال این رقابت در تاریخ ۲۰ اوت میان هوش مصنوعی و یک خلبان جنگنده باتجربه نیروی هوایی برگزار خواهد شد.

سرهنگ "دان جاورسک" مدیر برنامه در دفتر فناوری استراتژیک دارپا گفت: دارپا از اینکه الگوریتم های هوش مصنوعی در برابر یکدیگر و همچنین در برابر یک انسان آموزش دیده رقابت می کنند، هیجان زده است. 

وی توضیح داد که تیم ها در کمتر از یک سال پیشرفت های قابل توجهی در هوش مصنوعی برای انجام جنگ هوایی خودکار داشته اند.

دارپا از این سلسله آزمایشات و مسابقات برای گسترش پایگاه توسعه دهندگان هوش مصنوعی برای برنامه "تکامل نبرد هوایی دارپا"(ACE) استفاده می کند. برنامه "ACE" در تلاش است تا با اتوماسیون نبردهای هوا به هوا و ایجاد اعتماد به هوش مصنوعی، همکاری میان هوش مصنوعی و انسان را بهبود بخشد.

"جاورسک" افزود: صرف نظر از اینکه انسان یا هوش مصنوعی برنده نبرد نهایی و مسابقه فینال باشند، هدف آزمایش های AlphaDogfight افزایش اعتماد به هوش مصنوعی است. در هر صورت ما یک قدم به دستیابی به همکاری مؤثر بین آنان و ماشین در نبردهای هوایی نزدیک می شویم که هدف برنامه ACE است.

این رویداد به صورت زنده از آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز(APL) در لورل مریلند پخش می شود که با تفسیر و گزارش کارشناسان و میهمانان همراه خواهد بود.

آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی یا دارپا یک بنگاه پژوهشی و فناوری زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد. این سازمان مسئولیت توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای استفاده نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا به عهده دارد. 

دارپا در ابتدا با نام آرپا(ARPA) آغاز به کار کرد ولی در مارس سال ۱۹۷۲ با افزودن کلمه Defense به ابتدای نام کامل خود به دارپا(DARPA) تغییر کرد، ولی در فوریه ۱۹۹۳ به نام پیشین خود (آرپا) برگشت و باز دوباره در مارس ۱۹۹۶ به دارپا تغییر نام داد.

از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ بیشترین تاکید دارپا روی مسائل مهم ملی بود که شامل فضا و پرتاب موشک بالیستیک دفاعی و همچنین تشخیص آزمایش جنگ‌افزار هسته‌ای بود. در طول سال ۱۹۶۰ (میلادی) دارپا برنامه‌های فضایی غیرنظامی خود را به ناسا واگذار کرد و برنامه‌های نظامی را در دستور کار انحصاری خود قرار داد. پس از آن، آرپا نقش و زمینه فعالیت خود را تعریف و متمرکز کرد در یک مجموعه متنوع، برنامه‌های پژوهشی نسبتا کوچک اساسا اکتشافی و به دارپا تغییر نام داد و در اوایل دهه ۱۹۷۰ (میلادی) تأکید کرد برنامه‌های مستقیم انرژی، پردازش اطلاعات و فناوری‌های تاکتیکی را در پیش گرفت. در ۱۹۸۰ (میلادی) توجه آژانس در پردازش اطلاعات و برنامه‌های مربوط به هواپیما از جمله هواپیمای هوافضاهای ملی (راکول ایکس-۳۰) یا برنامه پژوهش‌های فراصوت متمرکز شد.

پس از جنگ ویتنام، دارپا به بهره‌برداری از پردازش‌های پیشرفته و فناوری‌های شبکه و بازسازی و تقویت روابط با دانشگاه پرداخت. علاوه بر این، دارپا مفاهیم تازه‌ای برای ماهواره‌های کوچک، بسیار سبک‌وزن و (LIGHTSAT) و کارگردانی برنامه‌هایی در مورد تولید دفاعی، فناوری‌های زیردریایی، و خودرو زره‌پوش جنگی / ضد زره را دنبال می‌کند.

تاریخ فعالیت دارپا را شاید بتوان به دو دوره زمانی پیش از سال ۲۰۰۱ و تمرکز بر دانشمندان نخبه و شرکت‌های دانشگاهی و پس از سال ۲۰۰۱ و تمرکز بر بنگاه‌های بزرگ صنعتی تقسیم کرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا