دانشگاه‌ها فعالیت‌های آموزشی خود را از ۱۵ شهریورماه آغاز خواهند کرد

وی گفت: با توجه به شرایط موجود، به احتمال زیاد آموزش ترم آینده دانشجویان جدیدالورود "مجازی" خواهد بود، اما ما طرحی را در دست داریم که براساس آن با تنظیم تعداد واحدهای دانشجویان جدیدالورود این افراد بتوانند مدتی را به صورت حضوری در دانشگاه‌ها حاضر باشند که البته تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده دانشگاه‌ها خواهد بود.

دکتر منصور غلامی در نشست خبری با خبرنگاران که امروز به مناسبت روز خبرنگار و به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد: متقاضیان بدون آزمون و حتی با آزمون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هر دو پس از اعلام نتایج آزمون و انتخاب رشته در کلاس‌ها حضور خواهند داشت در واقع اگر آزمون سراسری در موعد مقرر برگزار شود تمام تلاش خود را در سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهیم داد تا در اوایل آبان‌ماه دانشجویان بتوانند در دانشگاه‌ها ثبت نام کنند.

وضعیت آموزش دانشجویان جدیدالورود

وزیر علوم همچنین در خصوص نحوه‌ی آموزش دانشجویان در ترم جاری نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی شیوع کرونا ویروس و براساس اعلام وزارت بهداشت در این زمینه، بنابراین به احتمال قریب به یقین ترم پیش‌رو به صورت آموزش مجازی خواهد بود و با تنظیمی که روی تعداد واحدهای دانشجویان جدیدالورود خواهد گرفت این دانشجویان ترم اول خود را به شکل مجازی برگزار خواهند کرد البته یک طرحی را نیز داریم که اگر شرایط مناسب باشد چند هفته دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه‌ها پذیرش شوند تا این دانشجویان با حضور در دانشگاه‌ها از فضای دانشگاه‌ها و گروه‌های دانشگاهی آشنا شوند. در این شرایط نیز کسانی که غیربومی باشند سیستم خوابگاهی برای آنها به صورت سرویس هتلینگ ارائه خواهد شد و تغذیه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این دانشجویان داده خواهد شد.

امکان حضور دانشجویان دانشگاه دارای واحدهای عملی و آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها

وی همچنین در خصوص وضعیت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز تاکید کرد: دانشجویان پذیرفته شده سال‌های قبل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که واحدهای عملی دارند به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی وضعیت تحصیلی‌شان به این شکل است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانشگاه‌ها دوره‌ای را برای حضور این دانشجویان در  دانشگاه‌ها به منظور انجام تحقیقات و گذراندن واحدهای عملی اختصاص بدهند که البته این تصمیم‌گیری‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شده است که براساس برنامه‌ها، ضرورت‌ها و امکانات خود می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند بنابراین ما سال آینده یک نیم سال ترکیبی خواهیم داشت.

آغاز ترم آینده دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور

دکتر غلامی با تاکید بر این‌که ترم آینده دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریورماه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا برای دانشجویان امکانات سخت‌افزاری بیشتری فراهم کند تا در مواردی که به دلیل کاستی‌های سخت‌افزاری این افراد با مشکل مواجه شده بودند را تا حد امکان برطرف کنند. بنابراین دستاوردهای این ترم دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها در حوزه آموزش مجازی بسیار ارزشمند است و نتایج ارزشیابی‌ها در این خصوص بسیار قابل توجه است.

دکتر غلامی در خصوص آخرین اقدامات و برخورد وزارت علوم با جعل مدرک و متخلفان این امر اظهار کرد: جعل مدرک و صدور مدرک غیرقانونی خود از احکام قضایی را شامل می‌شود و از نظر رسیدگی به جرائم عمومی نیز این موضوع قابل رسیدگی است اما مواردی را که به وزارت علوم گزارش می‌شود و یا از طریق فضاهای مختلف تبلیغاتی این موضوع مورد مشاهده قرار می‌گیرد مستقیما این موضوع به منظور پیگیری‌های بیشتر به بخش حقوقی این وزارتخانه ارسال می‌شود و در حال حاضر موارد متعددی از این تخلفات وجود دارد که پرونده‌های آنها در دادگستری مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی سامانه ارزیابی مدارک تحصیلی

وی در ادامه تصریح کرد: ما برای این‌که جعل مدرک و تخلفات این چنینی را حل کنیم تمامی سوابق تحصیلی مدارک فارغ‌التحصیلان را به تدریج بر روی سامانه‌ای ملی که قابل دسترسی برای دستگاه‌های مختلف در سیستم دولت الکترونیک باشد را منتقل می‌کنیم. این اقدام از فارغ‌التحصیلان سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ و به سمت فارغ‌التحصیلان گذشته به تدریج انجام می‌دهیم و موجب خواهد شد هرجا که هر فردی مدرکی  را ارائه می‌دهد با وارد کردن کد ملی فرد فارغ‌التحصیل همه دستگاه‌ها اعم از دولتی و یا غیردولتی از طریق سامانه ارزیابی مدارک تحصیلی در خصوص صحت آن مدرک تحصیلی اطلاع کسب کنند.

استعلام مستقیم مدارک تحصیلی

وزیر علوم خاطر نشان کرد: موسسات و دانشگاه‌های غیردولتی یک بارکدی را بر روی مدارک فارغ‌التحصیلان درج می‌کنند و موظف به ثبت این بارکد هستند که با اسکن کردن آن کد می‌توان به اطلاعات آن مدرک اصالت و یا جعلی بودن آن دسترسی پیدا کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی نیز همزمان باید اطلاعات خود را در سامانه ملی ارزیابی مدارک تحصیلی منتقل کند که البته سامانه داخلی نیز برای خود تعریف کردند که براساس گزارشی که رییس این دانشگاه گزارش دادند این سامانه در حال نهایی شدن است بنابراین ما باید این سامانه را در جامعه معرفی کنیم تا افراد، دستگاه‌ها و سایر نهادها با ورود به این سامانه مدارک تحصیلی افراد را به طور مستقیم استعلام کند.

دکتر غلامی همچنین خاطر نشان کرد: اگرچه ممکن است تا درج مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان در سامانه فوق تعدادی از افراد اقدام به جعل مدارک و یا تخلفات دیگر را انجام دهند که این افراد حتما مورد پیگیری‌های حقوقی و قضایی خواهد گرفت و افرادی هم که اطلاعاتی در این خصوص به دست می‌آورند آن را به ما گزارش دهند تا پیگیری‌ها و برخوردهای قضایی صورت بگیرد.

وضعیت نیروهای حق‌التدریسی در دانشگاه‌ها

وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه‌ها به این صورت روند داریم که همکاری افراد به عنوان عضو هیات علمی صرفا از طریق شرکت در فراخوان‌ها و طی مراحل جذب صورت بگیرد، بنابراین کسانی که در دانشگاه‌ها به شکل حق‌التدریسی دروس را ارائه می‌دهند دو نوع هستند گروه اول یا استخدام مجموعه‌های دولتی و یا غیردولتی هستند یعنی شغل دارند اما بنابر تخصص دانشگاه‌ها از آنها تقاضا می‌کند که یک یا دو درسی را در آن مرکز ارائه دهد. 

وی ادامه داد: اما تعداد دیگر نیز افرادی هستند که فارغ‌التحصیل مقاطع دکتری یا کارشناسی ارشد هستند اما هنوز جذب یا استخدام جایی نشدند. این افراد در دانشگاه‌ها به عنوان حق‌التدریس همکاری می‌کنند. این همکاری براساس قرارداد مشخص و در زمانی محدود صورت می‌گیرد، یعنی هر نفر برای یک یا چند درس یک قرارداد یک ترم را منعقد می‌کند و در پایان ترم هیچ رابطه‌ دیگری با دانشگاه یا موسسه ندارد مگر این‌که قرارداد جدید دیگری منعقد کند.

شرکت در فراخوان تنها مسیر هیات علمی شدن در دانشگاه

وی تاکید کرد: تشابه اسمی حق‌التدریسی، آموزش پرورش و وزارت علوم موجب شد که مقایسه‌ای بین وضعیت این نیروها در زیرمجموعه‌های این دو وزارتخانه صورت گیرد که اصلا قابل تامین نیست بنابراین همه کسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند حتما شرایط علمی را برای تدریس دارند، اما برای این‌که به نیروی هیات علمی تبدیل شوند حتما باید روند جذب یعنی شرکت در فراخوان را طی کنند و مسیر دیگری برای حضور این افراد وجود ندارد.

پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

وزیر علوم در ادامه با بیان این‌که تعداد زیادی از رشته‌های دانشگاهی بدون شرکت در آزمون سراسری شرکت می‌کنند، گفت: داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند و تعداد ۱۵۰ انتخاب نیز برای این افراد وجود دارد یعنی محدودیت انتخاب برای داوطلبان اعمال نشده است ضمن این‌که مدارک و سوابق تحصیلی این افراد در اختیار این سازمان قرار دارد و داوطلبانی که درخواست انتخاب رشته بدون آزمون می‌کنند سازمان سنجش سوابق تحصیلی آن داوطلب را به دانشگاه مورد نظر ارسال می‌کند و دانشگاه‌ها پس از بررسی در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش آن اعلام نظر می‌کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار نفر صندلی و کد رشته محل در دانشگاههای دولتی از طریق بدون کنکور پذیرش می شوند.، گفـت: حدود ۲۰ درصد دوره های روزانه و ۴۵ درصد دوره های شبانه از این طریق دانشجو می پذیرند. ضمن اینکه پذیرش در ۹۸ درصد رشته های غیردولتی و آزاد از طریق بدون کنکور صورت می گیرد و داوطلبان می توانند بدون شرکت در کنکور سراسری در این رشته ها پذیرش شوند. در مجموع ۹۱۲ هزار نفر داوطلب می توانند از این طریق وارد دانشگاه شوند.

به گفته وی، با توجه به شرایط فوق تراکم شرکت در آزمون در رشته های پزشکی است که رقابت در این رشته ها روی ۱۰۹ هزار صندلی صورت می گیرد. این رقم معادل کم تر از ۱۱ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاهها است. 

بسیاری از داوطلبان نیازی به شرکت در کنکور ندارند

وزیر علوم خاطر نشان کرد: داوطلبان حتما توجه کنند که برای ورود به بسیاری از رشته ها نیازی به شرکت در کنکور سراسری ندارند و لازم نیست نگران شرکت در آزمون باشند؛ به جز آن دسته از افرادی که می خواهند در رشته های پرطرفدار شرکت کنند.

آخرین وضعیت تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی

وزیر علوم در خصوص آخرین وضعیت اجرای تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی  نیز اظهار کید کرد: تسهیلات فرندان اعضای هیأت علمی که شامل انتقال به محل زندگی والدین می شود، سر جای خود باقی می ماند؛ این موضوع جزو روال معمول دانشگاه ها بود؛ چرا که امکان انتقال دانشجویان در ترم اول تحصیل وجود ندارد. در واقع فرق آن این است که فرزندان اعضای هیأت علمی از همان ترم اول منتقل شوند.

به گفته وی، تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی با داشتن حداقل ۹۲ درصد نمره آخرین فرد قبولی در آن رشته صورت می گرفت که در این زمینه تجدیدنظر صورت گرفته است این مسأله اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تایید نهایی برسد، از سال آینده متوقف می شود، اما انتقال این افراد سر جای خود باقی است و هیچ سهمیه ای مازاد بر ظرفیت اصلی پذیرش محسوب نمی شود. این افراد صندلی کسی را اشغال نمی کنند و فقط جا به جا می شوند.

آمار دانشجویان کرونایی را نداریم

غلامی در خصوص آمار ابتلای دانشجویان به ویروس کرونا نیز گفت: این آمار با کد ملی اشخاص در اختیار وزارت بهداشت است؛ چرا که این بیماران به بیمارستان ها مراجعه می کنند و وزارت علوم آماری از تعداد مبتلایان یا فوتی ها ندارد.

درآمد ۱۰ هزار میلیاردی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته

وزیر علوم همچنین با بیان اینکه ۹ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که  1800 شرکت دانش بنیان در مراکز علمی و دانشگاه ها مستقر هستند، گفت: فروش دانش فنی و دستاوردهای این مجموعه در سال ۹۸ ، ۱۰ هزار میلیارد تومان  و در سال ۹۲ حدود ۴۵۰ میلیارد بود. ضمن اینکه سال گذشته ۸۰ میلیون دلار از محصولات شرکت ‌های دانش بنیان را صادر کردیم که از این طریق جلوی واردات گرفته شد.

به گفته وی؛ در حال حاضر  ۶۵ دانشگاه کشور در میان هزار دانشگاه‌ معروف دنیا قرار دارند. رتبه منطقه ‌ای ایران یک است و در آسیا نیز رتبه بسیار خوبی داریم. 

وزیر علوم به اهمیت فعالیت خبرنگاران اشاره کرد و گفت: خبرنگاران بخشی از خانواده وزارت علوم تحقیقات و فناوری محسوب می شوند. خبرنگاری یک کار پر ریسک و پر خطر است؛ کما اینکه در انقلاب اسلامی خبرنگارانی جان خود را کف دست خود گذاشتند و میان مردم و ایثارگران قرار گرفتند. در طول این ۴۰ سال هم خبرنگارانی داشتیم که جان و مال شان را گذاشتند تا وظیفه کار خبر را به خوبی را انجام دهند؛ تامین منابع اطلاعاتی بسیار ارزشمند بوده و گاهی ممکن است تصمیم بر اساس اطلاعی ناقص یا غلط آثار زیان بار زیادی داشته باشد؛ از این رو اطلاع  رسانی بسیار حائز اهمیت است.

راه اندازی رشته مخصوص خبرنگاران علم و فناوری

دکتر غلامی، دانشگاه علامه طباطبایی را مامور راه اندازی رشته خاص برای خبرنگاران علم و فناوری کرد و گفت: درخواست راه اندازی رشته خاص خبرنگاری باید از طرف دانشگاه ارسال شود، مانند دانشگاه علامه طباطبایی که موظف شد این رشته را با منابع درسی تعریف کند و این رشته بعد از انجام کار کارشناسی در شورای گسترش وزارت علوم تایید خواهد شد که البته من نیز از این درخواست حمایت خواهم کرد.

آخرین وضعیت طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی 

وزیر علوم در خصوص آخرین وضعیت و زمان اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی نیز اظهار کرد: این طرح در وزارت علوم تدوین شده و چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته است بنابراین کلیات طرح به تصویب شورا رسیده و آماده اجراست. بر این اساس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در تمام نقاط کشور باید ماموریت‌های مشخص علمی آموزشی داشته باشند. در وهله اول به اختیار خود دانشگاه‌ها واگذار شده و بخشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این اقدامات انجام شده است البته پیگیر اجرای آن در سایر دانشگاه‌ها نیز هستیم تا در سایر بخش‌ها هم اجرایی شود.

به وگفته وی، بر اساس طرح فوق باید مشخص شود نقشه آموزش و تحقیقات و فناوری در مسیر توسعه منطقه چیست و جمع بندی استان‌ها برای تعریف نقش ملی برای تک تک موسسات و دانشگاه‌ها تعریف شود. علاوه بر این تعدادی از دانشگاه‌ها پذیرش دانشجوی خارجی دارند و در رشد و توسعه علمی در فضای بین المللی جایگاه ویژه‌ای دارند و برای آن‌ها هم ماموریت بین المللی تعریف می‌شود. در مجموع برای دانشگاه‌ها به ترتیب ماموریت بین المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی را در طرح ساماندهی در نظر داریم که منجر به این می‌شود که تمام دانشگاه‌ها در شبکه ملی قرار بگیرند و به این وسیله این شبکه علمی ساماندهی می‌شود.

وزیر علوم همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی تاکید کرد: در دو سال اخیر تمرکز بیشتری روی رصد اشتغال  فارغ التحصیلان داشتیم. دانش آموخته‌های سال‌های ۹۲ به بعد را رصد کردیم. گزارش‌ها از سال ۹۲ تا ۹۵ نشان می‌دهد بالای ۵۰ درصد در کارشناسی، کارشناسی ارشد بالای ۷۰ درصد و در دکتری بالای ۸۵ درصد مشغول به کار شده اند. اما اینکه شغل این فارغ التحصیلان چیست را نمی‌دانیم و فقط از طریق بیمه و واریزی این آمار را به دست آورده ایم. آمار بعد از سال ۹۵ را هنوز در دست نداریم. در مقاطع ارشد، تعداد داوطلبان به فشردگی قبل نیست؛ این نشان می‌دهد که تمایل ورود به بازار کار بیشتر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا