دمپایی‌هایی از جنس جلبک ساخته شد

محققان دانشگاه «کالیفرنیا سن دیگو» در جریان یک تحقیق برای ساخت دمپایی های لاانگشتی و سایر کفش هایی که معمولا از پلاستیک انعطاف پذیر ساخته می شوند، موفق به تولید فوم های «پلی‌اورتان» ( Polyurethane) از روغن جلبک شدند.

بر اساس این مطالعه، روغن حاصل از جلبک برای تولید هیدروکربن هایی که می توانند به مواد شیمیایی سازنده پلاستیک تبدیل شوند،  دارای مسیرهای متابولیکی منحصر به فردی است.

دمپایی های پلاستیکی معمولی مدت زمان کوتاهی استفاده می شود و بعد از آن دور انداخته می شود؛ محققان متذکر شدند که تجزیه دمپایی های پلاستیکی صدها سال طول می کشد . آنها خاطرنشان کردند که دمپایی پلاستیکی وارد اقیانوس ها شده و باعث از بین رفتن حیات دریایی و آلوده کردن منابع آبی می شوند.

اما دمپایی جدید با  فوم ابداعی محققان که از جلبک ساخته شده است پس از ۱۶ هفته به کمپوست (پسماندهای آلی)  و خاک تجزیه می شود. محققان گفتند که این فوم قوانین تجاری مورد نیاز برای استفاده در کفپوش دمپایی های لاانگشتی و همچنین لایه بخش میانی این کفش ها را تامین می کند.

براساس گزارش ها  در ۵۰ سال گذشته، بشر بیش از ۶ میلیارد تن زباله های پلاستیکی تولید کرده است.  از این میزان، تنها حدود ۹ درصد بازیافت، ۱۲ درصد سوزانده شدند و ۷۹ درصد باقی مانده  در محل های دفن زباله یا محیط طبیعی انباشته شده اند.

محققان خاطرنشان کردند که در برخی جزایر مانند اقیانوس هند، برآورد می شود که دمپایی های لاانگشتی و سایر کفش های ساده که برای کنار دریا استفاده می شود حدود ۲۵ درصد زباله های پلاستیکی اقیانوس ها را تشکیل می دهند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا