هزینه‌ درمان کرونا در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی چقدر است؟

دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره درمان کرونا و تعرفه آن، گفت: در بخش سرپایی، بیمار ویزیت تخصصی می‌شود و اگر در ابتدا به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت مراجعه کند، خدمات دریافتی تقریبا رایگان است. موارد هزینه بر بیماری کرونا یکی انجام سی‌تی اسکن ریه است که در بخش خصوصی و دولتی تحت پوشش بیمه است. همچنین انجام آزمایش‌های PCR نیز می‌تواند اندکی هزینه بر باشد. در صورتی که بیمار بستری باشد هزینه تست pcr در بخش دولتی به شکل پرداخت فرانشیز است و هزینه آن قابل قبول می‌شود.

وی افزود: در درمان کرونا مورد دیگری که‌ هزینه‌بر است تخت ICU است که در صورتی که بیمار بیمه پایه داشته باشد، فرانشیز ۸ یا ۱۰ درصد را پرداخت می‌کند و در بخش خصوصی هم اگر بیمه تکمیلی داشته باشد، خدمات بخش مراقبت‌های ویژه مورد قبول قرار می‌گیرد. از سوی دیگر بخشی از هزینه‌ها مربوط به تامین وسایل حفاظت فردی برای بیمار، همراهش و پرسنل می‌شود که در این مورد در بخش دولتی از بیمار هزینه‌ای اخذ نمی‌شود، ولی در بخش خصوصی با توجه به اینکه پوشش بیمه‌ای ندارد، بخشی را بیمار متقبل می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص هزینه‌های دارویی در درمان کووید۱۹، اظهار کرد: کرونا داروی قطعی ندارد، اما برخی درمان‌های اختصاصی که برای بیماری‌های دیگر است بر کرونا اثربخشی نسبی داشته است. این درمان‌ها شامل درمان دارویی فاویپیراویر، رمدسیویر، اکتمرا، ایمونوگلوبین وریدی و درمان‌های اختصاصی مانند هموپرفیوژن، پلاسماتراپی و… است. این درمان‌ها بر اساس تجربیات پزشکان در این مدت تجویز می‌شود که هزینه قابل توجهی دارد. متاسفانه در مدت اخیر برخی در بازار دارویی اقدام به سوء استفاده کردند و مردم را از نظر مالی در فشار قرار دادند.

وی افزود: خوشبختانه تولید داخلی داروی رمدسیویر آغاز شده و در ادامه روند می‌تواندبه بهبود شرایط کمک کند. در مراکز دولتی این دارو موجود است و به برخی مراکز خصوصی هم ارائه شده است، اما هنوز به طور کامل به بازار تزریق نشده است. نکته مهم آن است که این دارو نباید برای همه مصرف شود؛ زیرا شرایط خاصی دارد و از هر ۱۰ بیمار ممکن است بر یک مریض اثر کند، البته بهبود نسبی در برخی بیماران داشته است.

وی با اشاره به اینکه درمان کرونا برای مردم در بخش دولتی تقریبا رایگان است و بیمار فرانشیز ناچیزی می‌پردازد، افزود: از آنجایی که احتمالا بیمار در بخش خصوصی خدمات اختصاصی‌تری دریافت می‌کند، بخشی از هزینه را بیمه مکمل و بخشی را نیز خود بیمار تقبل می‌کند.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، با تاکید بر اینکه مثبت شدن پاسخ تست pcr به معنای بستری شدن بیمار نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که تست شان مثبت می‌شود ممکن است بدون علامت باشند که به اقدام خاصی هم نیاز ندارند. در حالت دوم بیمار ممکن است علائم خفیف مانند سرماخوردگی داشته باشد که این مورد هم به بستری شدن در بیمارستان نیاز ندارد و تنها درمان‌های حمایتی در منزل برای او کافی است. برخی بیماران نیز ممکن است مشکل تنفسی داشته باشند که این مورد نیز شامل دو دسته می‌شود؛ دسته اول بیمارانی که نیاز به اکسیژن واضح دارند، ولی نیاز به بستری ندارند. از این رو تعداد محدودتری که پاسخ تست pcr آنها مثبت شده است نیاز به بستری دارند. همه این موارد در حالی است که تشخیص و معاینه بالینی از بیمار بسیار مهم است، زیرا دقت تست PCR صد درصد نیست. ممکن است بیماری ببینیم که تشخیص بالینی و سی‌تی اسکن ریه نشان می دهد بیمار است، اما تست او منفی شده باشد.

وی درباره پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خصوصی نیز تصریح‌ کرد: با برخی بیمارستان‌های خصوصی تفاهم کردیم که بیماران کرونایی را پذیرش کنند؛ برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز به شکل ۱۰۰ درصدی به پذیرش مبتلایان کرونا می‌پردازند. با بیمارستان‌هایی که امکان جداسازی بلوک یا بخشی را داشته باشند، صحبت کردیم و تعداد دیگری از بیمارستان‌ها را هم وارد مدار خواهیم کرد؛ در شرایطی که ۳۰ درصد تخت‌ها درگیر کرونا هستند، اگر بیش از این بخواهیم بستری انجام دهیم خدمات بیماران غیر کرونایی مانند بیماران مبتلا به سرطان، تصادفی و… به مشکل می‌خورد؛ بنابراین باید تعادل میان تخت‌های کرونایی و غیر کرونایی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در استان تهران علی‌رغم آنکه بیماران بستری بیماران بد حال هستند، مشکل حیاتی برای کمبود تخت و حرکت به سمت بیمارستان صحرایی و … نداریم. البته برای مواقع حادتر درگیر توسعه و افزایش تخت‌ها در تهران هستیم و بیمارستان‌هایی در حال راه اندازی داریم. دو بیمارستان در شهر قدس اطراف تهران، بیمارستان فیروزآبادی جنوب تهران و… همگی از بیمارستان‌هایی هستند که به دنبال گسترش و توسعه آنها هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا