آیا جراحی تنها راه درمانی آب مروارید است؟

بنابر تشخیص چشم پزشک، چشمانم مبتلا به آب مروارید شده اند که باید جراحی کنم. آیا به غیر از جراحی، راه درمانی دیگری برای مداوای آب مروارید وجود دارد؟ اگر تنها راه درمانی آن جراحی است باید چه زمانی به انجام این کار اقدام کنم؟

جراحی تنها راه علاج آب مروارید است یعنی چشم پزشک می تواند عدسی کدر را از چشم بیمار خارج کند اما اگر عوارض بیماری خفیف باشد، ممکن است با تعویض عینک ناراحتی بیمار را موقتا کاهش داد.

تاکنون دارو، غذای خاص، تمرین یا وسیله طبی خاصی که مشخص شده باشد در معالجه یا پیشرفت بیماری تاثیر دارد، شناخته نشده است. محافظت از نور خورشید زیاد، ممکن است به جلوگیری یا کند کردن پیشرفت آب مروارید کمک کند. عینک های آفتابی که جلوی اشعه ماورای بنفش را می گیرند، یا عینک های معمولی که روکش ضد ماورا بنفش را دارند، این محافظت را برای چشم انجام می دهند.

جراحی آب مروارید باید همان موقعی انجام شود که بینایی بیمار به میزانی که قادر به انجام کارهای روزمره خود نباشد، از دست رفته باشد. اینکه می گویند آب مروارید باید حتما قبل از جراحی رسیده باشد صحیح نیست.

در واقع جراحی آب مروارید را می توان همان موقعی انجام داد که احتیاج های بینایی شخص مبتلا ایجاب کند. بیمار هم باید تصمیم خود را بگیرد. آیا می تواند کارهای مربوط به شغلش را انجام دهد؟ بدون خطر رانندگی کند؟ می تواند به راحتی مطالعه کند یا تلویزیون تماشا کند؟ آیا وظایف روزانه خود از قبیل پخت و پز، خرید و کارهای خانه و خوردن داروهایش بدون هیچ مشکلی انجام دهد؟ برحسب احتیاجات و عوارض بیمار، خود بیمار و همچنین پزشکش باهم تصمیم بگیرند چه موقع برای جراحی مناسب است.

* دکتر امین الله نیک اقبالی، جراح و متخصص چشم، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا