اصحاب رسانه چه تعریفی از مسوولیت اجتماعی دارند؟

اهمیت این موضوع تا آنجاست که فارغ التحصیلان رشته روزنامه نگاری و اصحاب رسانه در سراسر دنیا همواره خود را در برابر جامعه در محدوده این چند کلیدواژه متعهد می دانند. اما امروزه این کلیدواژه ها در میان اصحاب رسانه ها نقش و کارکرد دیگری به خود گرفته و حتی در مواردی به دست فراموشی سپرده شده است.

یک پژوهشگر و کارشناس مدیریت رسانه در رابطه با مسوولیت اجتماعی خبرنگاران و نقش رسانه در جامعه گفت: بر اساس تعاریفی که علم ارتباطات ارائه می دهد، رسانه هر ابزار و امکانی است که پیامی را از فرستنده به گیرنده منتقل می کند. این موضوع تمامی رسانه‌های سنتی، رسانه‌های جدید و هر ابزاری که به دنبال انتقال حرفی، پیامی و اثری هستند را در زمره رسانه تعریف می کند.

زهرا عنایتی ادامه داد: رفته رفته با شکل گیری و گسترش شبکه‌های اجتماعی، در کنار اطلاع‌رسانی سریع‌ تر و گسترده شدن دایره ارتباطات، مفهوم شهروندخبرنگاری نیز ظهور و بروز پیدا کرد. از این رو، شکل دیگری از بهره گیری از رسانه ها تحت عنوان بازاریابی و تبلیغات شکل گرفت و سازمان‌ها و شرکت‌ها ترغیب شدند رسانه شخصی خود را فعال کنند و کسب‌ وکار در فضای دیجیتال به عنوان مفهومی جدید سربرآورد.

وی تصریح کرد: بنابراین، امروزه فعالیت رسانه ها با روابط عمومی و تبلیغات و همچنین شهروندخبرنگاران تداخل پیدا کرده است. از این رو، رسانه ها باید بیشتر متوجه مسوولیت خود باشند و بدانند وظیفه آنها تنها تولید اخبار و سرگرمی نیست. بلکه لازم است هر روز با شکل‌ و شمایلی تازه و کامل‌ در قبال مخاطبان خود مسوول باشند.

عنایتی با بیان اینکه مسوولیت پذیری در قبال مخاطب و جامعه باید در الویت‌ های اصلی دغدغه‌ اصحاب رسانه جا داشته باشد، گفت: رسانه ‌ها باید بدانند و آگاه باشند که اعتبارشان به اعتماد مخاطب وابسته است، بنابراین باید نسبت به این مساله حساس باشند. این در حالیست که امروزه مسوولیت اجتماعی در زمره اولویت ‌های گردانندگان رسانه ها نیست.

نقش رسانه‌ ها در زندگی اجتماعی امروز

به گزارش سیناپرس، با نگاهی اجمالی به انقلاب‌ های مردمی کشورهای خاورمیانه، آفریقا و جنبش بیداری اسلامی درمی یابیم رسانه ها می توانند چه نقش ویژه ای را در جوامع ایفا کنند.

الوین تافلر در کتاب «موج سوم» به معرفی سه موج اصلی زندگی بشری می پردازد. در این کتاب نخستین موج شامل کشاورزی و تحولات انسانی از شکارچیان به افراد ساکن ‌شده در مزارع است. به گونه ای که این کار انسان را از تلاش دایمی برای امرار معاش رها ساخت و ثبات و امنیت لازم برای توسعه‌ فنون و فناوری‌ ها که مبنای تمدن امروز هستند را فراهم آورد.

موج دوم، انقلاب صنعتی است که دربرگیرنده‌ حرکت به سمت روش‌ های تولیدی و سازماندهی نیروی کار است که جهان صنعتی مخلوق آن است. بهره‌ برداری از مواد اولیه، تولید انبوه و کاربرد فزاینده‌ تر فناوری، رفاه و سعادت را برای کشورهایی به دنبال داشته که از عهده‌ تغییرات لازم برآمده بودند.

موج سومی که تافلر از آن سخن می گوید، تحول اطلاعات است که به گفته‌ او در دهه‌ 1950 آغاز می شود. در موج سوم، تافلر یک پیش‌ بینی غیرعادی را در مورد اثرات عمیق تکنولوژی و بیوتکنولوژی در اقتصاد و همچنین تغییراتی که ما اکنون می ‌توانیم در روش‌ های تولیدی، بازاریابی و الگوهای کاری شاهد باشیم، بیان می کند.

با تاملی کوتاه روی این کتاب و آثار مشابه درمی یابیم رسانه چه گوهر ارزشمندی است که از آن غفلت کرده ایم. اینکه امروزه جهانی ‌سازی به گفتمان مسلط غرب تبدیل شده، بیانگر توجه عمیق جامعه ‌شناسان و کارشناسان رسانه به کیفیت آن به عنوان وسیله‌ ای برای انتقال پیام است. آنچه که متاسفانه امروزه همه ما اعم از مسوولان، متخصصان، دولتمردان و حتی خود اصحاب و گردانندگان رسانه ها در کشور از آن غافل مانده اند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. امید که این گروه خبرنگاران وظیفه خود را خدا گونه انجام بدن
    روز خبرنگار رو به همه زحمت‌کشان سینا پرس تبریک میگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا