شروع اوج بارش شهابی برساووشی از فردا

احسان مهرجو کارشناس نجوم در گفتگو با مهر اظهار کرد: یکی از مهم ترین و جذاب ترین رویدادها در مردادماه هر سال بارش شهابی برساووشی است که موقعیت رصدی بسیار خوبی دارد.

وی با بیان اینکه این بارش شهابی ناشی عبور سیاره زمین از میان توده ذرات به جامانده از دنباله دار سوئیفت تاتل (که هر ۱۳۳ سال یک بار کنار خورشید عبور می کند) است، بیان کرد: این بارش از اواخر تیر تا اواخر مرداد روی می دهد اما بهترین بازه‌ رصد آن ۱۷ تا ۲۳ مرداد ماه است و اوج بارش نیز ۲۲ مرداد خواهد بود.

به گفته وی، این بازه زمانی بهترین زمان برای رصد بارش شهابی برساووشی است که لازمه رصد خوب این بارشها آسمان تاریک و بدون آلودگی نوری است؛ در واقع روستاها و اطراف شهرها بهترین مکان برای رویت بارش شهابی است.

این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: شدت هر بارش شهابی در زمان اوج آن را اصطلاحا نرخ ساعتیِ سرسویی یا ZHR می گویند؛ ZHR این بارش حدود ۱۰۰ است یعنی در اوج بارش، رصدگر در یک ساعت تعداد ۱۰۰ شهاب را می تواند با چشم غیر مسلح رصد کند.

مهرجو با بیان اینکه هر شهاب ردی رنگی و روشن از خود به جای می‌گذارد که به اندازه ۰.۵ الی ۲ ثانیه در آسمان قابل رویت است، افزود: هر یک از این شهاب ها از ناحیه ای از آسمان عبور می کنند که با رصد گروهی و تقسیم آسمان به چند ناحیه، بعد از اتمام بارش می توان اطلاعات جالب و جامعی از آن بارش شهابی را استخراج و برای کشف جزییات بیشتر به انجمن های بین المللی مربوطه ارسال کرد.

وی با بیان اینکه کانون این بارش در صورت فلکی برساووش قرار دارد و بخاطر اثر پرسپکتیو به نظر می رسد تمام شهاب ها از این صورت فلکی به سمت ما می آیند، گفت: این صورت فلکی در کنار صورت فلکی ذات الکرسی است که می توان با پیدا کردن این صورت های فلکی به راحتی بارش شهابی برساووسی را رویت و رصد کرد.

به گفته مهرجو، بر خلاف خورشیدگرفتگی یا ماه گرفتگی که تنها برای بخشی از ساکنان زمین قابل مشاهده است، مردم در سراسر دنیا می توانند این بارش شهابی را رصد کنند اما تنها در شب قابل رویت است.

کارشناس نجوم عنوان کرد: طالقان، میانه های جاده تهران قم و سمت دشت‌های دماوند بهترین مکان ها برای رصد بارش شهابی برساووشی است که علاقمندان در استان تهران می توانند در این مکان ها بارش شهابی برساووشی ۹۹ را رصد کنند.