رونمایی از قدرتمندترین شتاب دهنده مولد پرتوی ایکس جهان

سیناپرس: این روزها وزارت انرژی آمریکا خود را برای راه اندازی یکی از پیشرفته ترین شتاب دهنده های ذره ای جهان آماده می کند.
این شتاب دهنده که در جزیره "لانگ آیلند" نیویورک قرار دارد قدرتمندترین پرتوهای ایکس و سایر انواع پرتوهای الکترومغناطیسی برای مطالعات مرتبط با حوزه فناوری نانو را تولید می کند.
این تاسیسات که با هزینه 912 میلیون دلار ساخته شده است برای چندین دهه مشغول به فعالیت خواهد بود. پیش بینی می شود از این پس هزاران دانشمند از سراسر جهان از نتایج بررسی های بی سابقه این شتاب دهنده استفاده کنند. آنها زمان کافی برای انجام آزمایشات گوناگون خواهند داشت.
البته این تاسیسات هنوز برای بهره برداری نهایی آماده نیست و فعلا قرار است به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد.
مهندسان آزمایشگاه ملی بروکهاون آمریکا که هدایت و مسوولیت برنامه ریزی این شتاب دهنده را بر عهده دارند پیش بینی می کنند تا پایان سال نخستین سری از این آزمایشات انجام شود.
با استفاده از پرتوهای این شتاب دهنده تصاویر بسیار کوچکی از اجسام مختلف تهیه می شود که با ابزارهای ساده قابل رویت نیستند.
پیش بینی می شود از دستاوردهای این شتاب دهنده برای تولید نسل بعدی سلولهای سوختی، ابررساناها و سایر تجهیزات الکترونیکی استفاده شود.
از آزمایشاتی که در این تاسیسات انجام می شود جهت خلق تصاویری کاربردی از ساختارهای پروتئینی و سایر مولکولهای زیستی نیز استفاده می شود.
در حلقه مرکزی این شتاب دهنده، الکترونها رها شده و به سرعت نور می رسند. در این حلقه مغناطیس هایی تعبیه شده است که مسیر حرکت الکترونها را تعیین می کنند.