رفع معضل بیکاری با توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی

مهندس محسن رحمانی در گفتگو با سیناپرس اظهارداشت: مجموعه جهاد دانشگاهی خراسان شمالی همزمان با تاسیس این استان در سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرده است. سال 1391 طبق فرمایش مقام معظم رهبری که به این استان سفر کرده بودند، اولویت کاری این واحد در حوزه هایی مانند کشاورزی، گردشگری و صنعت شکل گرفت. بر اساس این اولویت ها، برنامه ها و سند توسعه استان نیز دیده شد. اکنون جهاد دانشگاهی استان خراسان شمالی طبق این سند، فعالیت هایی را برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر کشاورزی و دامپروری این استان به صورت سنتی انجام می شود و بهره وری پایینی نیز دارد از اینرو با توجه به ظرفیت های جهاد دانشگاهی خراسان شمالی فعالیت های خوبی در زمینه «انتقال فناوری و دانش در حوزه کشاورزی»، « کشت و توسعه گیاهان دارویی» و «اصلاح و به نژادی دام»  آغاز شده است.

وی درباره این طرح ها اظهارداشت: اکنون جهاد دانشگاهی خراسان شمالی با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی فعالیت هایی در زمینه کشت و توسعه فرآوری گیاهان دارویی انجام داده تا زنجیره کشت و فرآوری گیاهان دارویی این استان تکمیل شود. یقینا اگر این فناوری و دانش در حوزه گیاهان دارویی به استان ورود پیدا کند و این چرخه تکمیل شود، بهره وری و وضعیت اقتصادی مردم استان خراسان شمالی بهبود پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به اینکه دامپروری استان به صورت سنتی انجام می شود، با کمک مرکز زیست فناوری رویان بحث اصلاح نژاد دام و به نژادی دام سبک را در دستور کار خود قرار داده ایم؛ در حال حاضر این طرح فناورانه در جهاد دانشگاهی کشور مصوب شده و به امید خدا تا پایان امسال در استان خراسان شمال عملیاتی می شود.

وی بیان کرد: اجرای سالانه آموزش های تخصصی با رویکرد ارتقای شغلی، مهارت آموزی و ایجاد کسب و کار های آفرینی و اشتغال زایی از دیگر برنامه ها و رویکرد این واحد است؛ سالانه به طور متوسط در سطح استان به بیش از 15 هزار نفر آموزش های تخصصی ارایه داده می شود.

به گفته وی، اکنون فعالیت های فرهنگی جزو اولویت های اصلی جهاد دانشگاهی کشور است از اینرو از سایر ظرفیت های مجموعه جهاد دانشگاهی نیز استفاده می کنیم تا آموزش های تخصصی حوزه فرهنگی در سطح استان اجرایی شوند.

رحمانی خاطرنشان کرد: اکنون رویکرد اصلی ما در جهاد دانشگاهی خراسان شمالی برقراری تعامل بهتر با دانشگاه ها و دانشجویان است. هدف اصلی جهاد دانشگاهی، تقویت بدنه دانشجویی است تا در آینده نزدیک برای این مجوعه یا سایر دستگاه های مختلف، مدیرانی کارآمد تربیت کند. بر این اساس جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی بنا دارد ارتباط خود را با دانشگاه تقویت کند و فعالیتش را با این مجموعه ها توسعه دهد  تا بتواند از ظرفیت های دانشجویی، اساتید و اعضای هیات علمی در حوزه فرهنگی استفاده کند.

رفع معضل بیکاری و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون یکی از دغدغه های کشور و این استان، معضل بیکاری جوانان است از اینرو توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی را جزو اولویت کاری خود قرار داده ایم.

وی به سیناپرس گفت: استان خراسان شمالی از جمله استان هایی بود که طرح پایلوت مشاغل خانگی در آن مطرح و اجرایی شد. اکنون با توجه به ظرفیت های خوبی که در استان خراسان شمالی وجود دارد، در حوزه دست بافته های داری فعالیت های خوبی صورت گرفته و در این زمینه نیز از مشاغل خانگی حمایت های ویژه ای شده است.

وی اظهارداشت: ما بنا داریم این مسیر را برای دیگر افراد هموار کنیم و چارچوبی برای محصولاتی که پیش از این به صورت سنتی وارد بازار می شدند، تعریف کنیم تا این محصولات ضمن مشتری پسندی، متناسب با نیاز بازار در اختیار مشتریان قرار بگیرند.

رحمانی بیان کرد: سهمیه خراسان شمالی برای مشاغل خانگی 2 هزار نفر در نظر گرفته شده است که اکنون نیمی از آن را برآورده کرده ایم. پیش بینی می شود تا پایان سال نیز کل ظرفیت مشاغل خانگی تکمیل شود.

وی تاکید کرد: ایجاد یک شغل پر هزینه است از اینرو جهاد دانشگاهی خراسان شمالی به عنوان نهادی توسعه گر و تسهیل گر، بیشتر بحث توانمند سازی و اتصال محصولات خانگی به بازار را پیگیری می کند و ارتباط سازنده ای میان نهادهای پشتیبان و افراد متقاضی در حوزه مشاغل خانگی ایجاد کرده است؛ اکنون جهاد دانشگاهی با اجرای دوره های آموزشی تخصصی و ارایه مشاوره ها و راهنمایی متقاضیان و با همکاری دستگاه ها و سازمان های مختلف از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنعت، معدن و تجارت، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی این چرخه را تکمیل کرده است.

رحمانی در پایان یادآور شد: اکنون با امضای تفاهم نامه ای میان جهاد دانشگاهی و معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری سهمیه ای ویژه به زنان سرپرست خانوار اختصاص پیدا کرده است. امیدواریم با اختصاص این اعتبارات بتوانیم به صورت بهینه از ظرفیت ها و امکانات این استان برای ایجاد کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی استفاده کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا