بازگشایی ایمن دانشگاه‌ها مستلزم آزمایش‌گیری مستمر است

بازگشایی دانشگاه‌های آمریکا در پاییز با وجود شرایط فعلی شیوع کووید ۱۹ به یک چالش جدی تبدیل شده است.

در واقع یا دانشگاه‌ها باید با رعایت اصول بهداشتی در تمام بخش‌ها از کلاس‌ها گرفته تا خوابگاه‌ها بازگشایی شده یا خسارات مالی قابل توجهی را متحمل شوند.

محققان با تجزیه و تحلیل هزینه و فایده این اقدامات و با استفاده از اطلاعات مربوط به شیوع کووید ۱۹ از جمله دقت تشخیص، زمان بازگشت ویروس و تعداد دفعات شیوع آن، یک برنامه نظارتی بر مبنای آزمایشات مستمر تدوین کردند که می‌تواند شیوع این بیماری در دانشگاه‌ها را کنترل کند و از امکانات قرنطینه و جداسازی در دانشگاه‌ها با هزینه قابل قبولی بهره‌گیری کند.

به گفته متخصصان برای نظارت دقیق بر سلامت دانشجویان دفعات تکرار آزمایش تشخیصی کووید از دقت تشخیص آن اهمیت بیشتری دارد.

در واقع آزمایش دو روز یک بار حتی در صورتی که دقت نتایج پایین باشد (برای مثال تشخیص صحیح وجود ویروس در ۷۰ درصد موارد و فقدان آن در ۹۸ درصد موارد)، کارآیی بیشتری از آزمایش‌گیری هفتگی با دقت زیاد (برای مثال تشخیص صحیح وجود ویروس در ۹۰ درصد موارد و فقدان آن در ۹۹.۸ درصد موارد) دارد.

با استفاده از این برنامه جدید آزمایش‌گیری و نظارت، اغلب دانشگاه‌ها می‌توانند از شیوع بیماری جلوگیری کنند. به گفته محققان بازگشایی دانشگاه‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که برنامه نظارتی به طور جدی اجرا شود و به همراه آن استفاده از ماسک الزامی شده،‌ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر تدابیر پیشگیرانه به صورت اجباری مورد اجرا قرار گیرند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Open Network  منتشر شده است.