آناتومی درمان‌ بی‌نظیر آکنه مشخص شد

اکنون محققان "دانشگاه ییل" و "دانشگاه ایلی‌نوی در شیکاگو" در مطالعه اخیرشان کشف کرده‌اند که چگونه ساختار شیمیایی بی نظیر این دارو آن را تا این حد موثر ساخته‌اند.

محققان در مطالعه جدید خود دقیق‌ترین تجزیه و تحلیل بیولوژیکی را درباره سارسایکلین انجام داده‌اند. سارسایکلین یکی از چند آنتی بیوتیک دسته تتراسایکلین‌ها مانند داکسی سایکلین و مینوسایکلین است که برای درمان آکنه استفاده می‌شود.

محققان طی این مطالعه که روز گذشته در مجله "National Academy of Sciences" منتشر شد، دریافتند که بر خلاف سایر داروهای تتراسایکلین، سارسایکلین به آران‌ای پیام‌رسان، مولکول‌های موجود در سلول وصل می‌شود و  کد ساخت پروتئین‌ها را در ریبوزوم‌های باکتریایی فراهم می‌کند. ریبوزوم‌ها که در تمام سلول‌های زنده یافت می‌شوند، اسیدهای آمینه را به هم پیوند می‌دهند. سارسایکلین و سایر تتراسایکلین‌ها با مهار سنتز پروتئین باکتریایی، آکنه را درمان می‌کنند. آنها عملکرد ریبوزوم را در باکتری بیماری‌زای موجود در آکنه به نام "Cutibacterium acnes"مسدود می‌کنند.

دکتر "کریستوفر بونیک"(Christopher Bunick) استادیار پوست و مو دانشگاه ییل و نویسنده این مطالعه گفت: ما طی این مطالعه نشان دادیم که ساختار سارسایکلین بسیار اهمیت دارد. این روش قبلاً در این دسته از آنتی بیوتیک‌ها دیده نشده است و این نشان می‌دهد که سارسایکلین دارای خواص بی نظیری در بین تتراسایکلین‌ها است. نکته مهم این است که محققان همچنین دریافتند که چرا سارسایکلین دارای چنین مشخصات مقاومت دارویی(drug-resistance profile) کم است چرا که این موضوع باعث افزایش اثربخشی آنها می‌شود.

سارسایکلین "TetM" را خنثی می‌کند و "TetM "پروتئین نگهبان ریبوزومی است که از باکتری‌ها در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

بونیک و تیم وی گفتند که پیامدهای گسترده تر این مطالعه این است که می‌توان از دانش ساختاری ترکیبات تتراسایکلین برای مهندسی بهتر آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرد.

بونیک گفت: این می‌تواند به درمانی با اثر بهتر یا ماندگاری بالاتر، عوارض جانبی کمتر و مقاومت دارویی کمتری منجر شود.

از داروهایی که محققان در آینده توسعه خواهند داد می‌توان نه تنها در درمان آکنه بلکه در سایر اختلالات پوستی و عفونت‌ها نیز استفاده نمود.