پیشگیری و درمان کرونا با تخریب پوشش خارجی ویروس

محمدعلی کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا از ارائه یک طرح پژوهشی دانشگاه پیام نور ویژه کویید ۱۹ به معاونت علمی ریاست جمهوری برای پیشگیری و درمان این بیماری خبر داد و گفت: این طرح در حال حاضر برای بررسی و تست های بالینی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور ادامه داد: محققان این طرح بر این باورند که ترکیب می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری و حتی درمان بیماری کرونا داشته باشند.

کریمی تصریح کرد: در این طرح پژوهشی تمرکز اصلی روی بافت و تخریب پوشش ویروس است و جنبه پیشگیری و درمانی دارد؛ زیرا زمانی که پوشش ویروس از بین رفته و تخریب شود، خود ویروس نیز نابود می شود.

وی در مقایسه عملکرد این ترکیب شیمیایی استنشاقی با واکسن، گفت: تمرکز عمده واکسنی که توسط سایر محققان برای بیماری کرونا در حال ساخت است بر درون ویروس است که ساختارهای ژنتیکی و نوکلئوتیدها (RNA) نقاط خاصی از درون ویروس مدنظر و مورد هدف واکسن است که غیر فعال شوند و امکان تکثیر از بین برود، اما تمرکز این ترکیب شیمیایی روی پوشش ویروس است که با استفاده از دانش تخصصی و تجربه های غیر رسمی، در این شرایط بحرانی پوشش ویروس تخریب می شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور عنوان کرد: در این طرح با استفاده از روش شیمیایی پوشش خارجی ویروس از بین می رود و عملا زمانی که این اتفاق محقق شود، امکان فعالیت و تکثیر ویروس نیز از بین می رود. بنابراین ویروس از داخل بدن فرد بیمار و یا فردی که قصد پیشگیری از بیماری را دارد، تخریب می شود.

کریمی با بیان اینکه این طرح پژوهشی ترکیبی شیمیایی است که به صورت استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: در خصوص کرونا خطر عمده معلق بودن ویروس در فضا و مکان های مختلف است؛ در نتیجه می توان با اسپری ترکیب شیمیایی در فضا نیز پوشش ویروس را تخریب و فعالیت آن را مختل کرد.

وی با اشاره به تیم سازنده این ترکیب شیمیایی استنشاقی گفت: این تیم از ۲ استاد شیمی، یک استاد بیوشیمی و یک استاد زیست فناور از دانشگاه پیام نور و یک پزشک از دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شده است که همه آنها اعضای هیات علمی دانشگاه هستند.

کریمی خاطر نشان کرد که این ترکیب شیمیایی می تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری و بیماران مبتلا به این بیماری را نیز درمان کند.

معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور خاطر نشان کرد: امید است این پروژه مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد تا تست های بالینی روی افراد آغاز شود؛ زیرا در این طرح به آزمایشگاه نیاز نیست و به فاز عملیاتی و کارآزمایی بالینی نیاز داریم.

وی ادامه داد: اگر تاییدیه بالینی این طرح را بگیریم؛ به طور رسمی این طرح برای اولین بار در دنیا ارائه می شود و امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

 شکل گیری مرکز نوآوری صنایع خلاق اتفاقی بزرگ در دانشگاه پیام نور  

کریمی با عنوان اینکه طرح های پژوهشی دانشگاه به قوت قبل در حال انجام است، در خصوص دیگر اقدامات حوزه معاونت پژوهشی گفت: حوزه پژوهشی دانشگاه پیام نور در زمینه شکل گیری مراکز نوآوری، رشد و شرکت های دانش بنیان با قوت حرکت می کند و در اکثر استان ها این مراکز شکل گرفتند.

وی شکل گیری مرکز نوآوری صنایع خلاق با مرکزیت استان تهران را اتفاقی بزرگ در دانشگاه عنوان کرد و افزود: در این مرکز، شرکت های صنایع خلاق شکل می گیرند که می توانند از همه شرکت های دانش بنیان بهره مند شوند.

۲۹ شرکت دانش بنیان در دانشگاه پیام نور به صورت پراکنده در ۳۱ استان در حوزه های مختلف فعالیت دارند. در زمان شیوع کرونا شرکت های مستقر در استان هرمزگان در حوزه تولید مواد ضد عفونی کننده فعالیت می کنند. در استان مرکزی تولید در زمینه گان و ماسک است؛ به طوری که روزانه ۹۰ هزار ماسک توسط دانشجویان این دانشگاه تولید می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا