بحران کرونا به زودی تمام نخواهد شد

کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی خواستار تنوع بیشتر در بین داوطلبان آزمایش واکسن کرونا هستند تا اطمینان حاصل شود که در بین 30 هزار شرکت کننده، اقلیت های قومی و رنگین پوست ها به ویژه سیاهپوستان بیشتر گنجانده شده باشند.

از آنجا که چندین شرکت بیوتکنولوژی برای پیشبرد آزمایش های واکسن ویروس کرونا، مجوز دریافت کرده اند، به نظر می رسد به زودی همه چیز تحت کنترل در خواهد آمد. با این حال، سازمان بهداشت جهانی تردید دارد که با دستیابی به چنین موفقیتی، یعنی آماده شدن واکسن کرونا برای استفاده، بحران همه گیری کرونا به پایان خواهد رسید.

در حقیقت، این سازمان در آخرین بحث خود در روز جمعه در ژنو، سوئیس اظهار داشت كه شیوع ویروس کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹به عنوان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در نظر گرفته شده است.

پس از ارزیابی دقیق، کارشناسان اعلام کردند که دوره این همه گیری طولانی خواهد شد. به نظر سازمان بهداشت جهانی نیز میزان ریسک و خطر جهانی کووید ۱۹ بسیار بالاست. این گروه با توجه به تلاش های پایدار جامعه ملی، منطقه ای و جهانی برای برطرف ساختن بحران همه گیری کووید ۱۹ و تهیه واکسن این مدت طولانی را پیش بینی کرده است.

داده های تلفیقی از سرتاسر جهان حاکی از افزایش شدید موارد جدید مبتلایان به ویروس كرونا در شش هفته گذشته است. این سازمان پس از بررسی داده ها ی مذکور به جمع بندی اطلاعیه مربوطه دست پیدا کرد.

تدروس ادهانوم،  مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در رابطه با آغاز شیوع این بیماری گفت: «این بسیار حیرت انگیز است که فکر کنید شش ماه گذشته هنگامی که ما وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کردیم، کمتر از ۱۰۰ مورد ابتلا به کرونا در داشتیم و هیچ مرگ و میری در خارج از کشور چین وجود نداشت. این همه گیری یک بحران بهداشت عمومی است که به یکباره در این قرن شیوع پیدا کرده و اثرات آن برای چند دهه آینده احساس خواهد شد.»

لازم به ذکر است که واکسن های بسیاری ساخته شده اند و هر کدام در مراحل مختلفی از آزمایش های بالینی و انسانی آن قرار دارند. واکسن هایی که در آمریکا ساخته شد در حال طی کردن فاز آزمایش های انسانی است. کارشناسان ارشد اپیدمیولوژی خواستار تنوع بیشتر در خصوص داوطلبان دریافت واکسن کرونا هستند. آنها معتقدند که باید در بین ۳۰ هزار داوطلب، اقلیت های قومی و رنگین پوستان بیشتری گنجانده شوند. به اعتقاد مدیر اپیدمیولوژی دانشگاه کالیفرنیا، میزان مرگ و میر بین سیاه پوستان و اقلیت های قومی بیشتر بوده است و این بیماری در بین در این گروه ها بسیار سریع تر گسترش پیدا کرده است.

حتی اگر واکسن ها در مقایسه با داروهای مبتنی بر فارماکوژنومیک، شناسایی چگونگی آرایش ژنتیک یک شخص در پاسخ به داروها، تحت تأثیر قرار نگیرند، می تواند با در نظر گرفتن رعایت گروه های نظارتی مورد استفاده قرار گیرد. دکتر آنتونی فاوسی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی خاطرنشان می کند که تاکنون آزمایش های مرحله سوم، گروه متنوع تری از داوطلبان را نشان می دهد اما هنوز هم تا حدودی در این زمینه کمبود مشاهده می شود.