فرورانش چگونه آغاز می‌شود؟

در زمین‌شناسی به منطقه‌ای در زمین که دو پوسته از سطح کره زمین به سمت یکدیگر حرکت کرده و یکی از پوسته‌ها به زیر پوسته دیگر می‌لغزد، پهنه فرورانش گفته می‌شود. به پدیده لغزیدن یک پوسته به زیر پوسته دیگر هم فرورانش می‌گویند. پوسته پایین‌رونده در گوشته زمین فرومی‌رود و ذوب می‌شود.

اکنون محققان "دانشگاه اسلو" در مطالعه اخیرشان جزئیاتی درباره این موضوع که فرورانش از کجا و چگونه شروع می‌شود، ارائه داده‌اند. طی این مطالعه یک تیم بین المللی از دانشمندان ۱۰۰ میلیون سال شواهد موجود و جمع آوری شده از آغاز منطقه فرورانش (SZI) را گردآوری و بررسی کردند. یکی از بزرگترین چیزهایی که این امر نشان داد این بود که فرورانش سبب ایجاد فرورانش‌های بیشتر می‌شود.

این تحقیق که توسط مرکز تحولات زمین و دینامیک دانشگاه اسلو انجام شده است، به ایجاد بانک اطلاعاتی جدید در زمینه آغاز منطقه فرورانش منجر شد.

دکتر "کارولین ایاکین"(Caroline Eakin) یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ملی استرالیا(ANU) گفت: با مشاهده شواهد موجود، ما چند پدیده "آغاز منطقه فرورانش" را در حدود دو دوره زمانی پیدا کردیم که یکی از آن پدیده‌ها شش تا ۱۶ میلیون سال پیش و دیگری ۴۰ تا ۵۵ میلیون سال پیش رخ داده بود.

در هنگام فرورانش مقداری از پوسته قاره‌ای به زیر کشیده می‌شود که تشکیل درازگودال می‌دهد. از ویژگی‌های مناطق فرورانش می‌توان به زمین‌لرزه‌های نیرومند و زلزله‌های عمیق اشاره داشت. گاهی اوقات به موازات برخورد دوپوسته قاره‌ای و اقیانوسی، ایجاد رشته کوه‌ها و همچنین کوه‌های آتشفشانی را می‌توانیم داشته باشیم.

محققان قصد دارند در آینده لرزه سنج‌هایی را در زیر اقیانوس‌ها و اطراف جزیره مک‌کواری تعبیه کنند. علت انتخاب جزیره مک‌کواری پتانسیل این مکان برای آغاز منطقه فرورانش در آینده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا