دانشمندان به صدای سیستم جهانی حمل و نقل گوش می کنند

سیناپرس: هواپیماها، قطارها و خودروها پیش زمینه صوتی زندگی انسانها را تولید می کنند. درحقیقت ساکنان زمین به ویژه آنهایی که در شهرها زندگی می کنند با این پیش زمینه صوتی زندگی می کنند.
جدای از اینکه در خلال ترددهای روزمره از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا می شویم، انبوهی از امواج صوتی و ارتعاشات تولید می شود. اما پایین بودن فرکانس این صداها موجب می شود معمولا توجهی به آنها نداشته باشیم.
در روزهای آتی گروهی از دانشمندان نتایج مطالعاتی را در نشست انجمن صدای آمریکا ارایه می کنند که به امکان کنترل و بررسی این صداها با استفاده از شبکه های لرزه نگاری مربوط می شود.
این دانشمندان به شبکه ای متشکل از 5300 زمین آوانگار( دستگاه الکترونیکی حساسی که ارتعاشات منتقل شده از طریق لایه های سنگ یا یخ و سایر جامدات را ضبط می کند) مستقر در "لانگ بیچ" کالیفرنیا دسترسی دارند. این تجهیزات اساسا به عنوان بخشی از مجموعه برنامه های کشف منابع گاز و نفت به کار گرفته می شوند.
اما دانشمندان متوجه شده اند به جز بهره گیری در نقشه برداری از منابع زیرزمینی، این شبکه قابلیت آنالیز ارتعاشات ناشی از اقدامات انسانی را نیز دارد.
به عقیده آنها با انجام پردازشهای استاندارد سیگنالی می توان مجموعه متنوعی از ارزیابی ها را انجام داد، از ترسیم نقشه کلی مترو گرفته تا شمارش جنگنده های در حال پرواز در آسمان و تعیین دقیق شتاب آنها.
استفاده های آتی از این فناوری شامل نظارتهای ترافیکی نیز خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا