تشخیص اوتیسم با تصویربرداری دو دقیقه ای

سیناپرس: تشخیص اوتیسم در حال حاضر کار دشواری است و نیاز به تجربه و تخصص بالای فرد ارزیابی کننده دارد. اما دانشمندان به تازگی با استفاده از یکی از ویژگی های افراد اوتیسمی یعنی توانایی تشخیص نوبت در تعاملات اجتماعی، توانستند به شیوه ای جدید برای تشخیص این اختلال ذهنی دست یابند.

مطالعات پیشین با استفاده از تصویربرداری fMRI نشان داده بود که وقتی پای تشخیص «نوبت» در بازی یا ورزش به میان می آید، افرادی که دچار اختلال اوتیسم هستند نمی توانند درک روشنی از این مساله داشته باشند و در واقع فعالیت های مربوط به ادراک نوبت در مغز این افراد بسیار ضعیف است. همچنین این مطالعات نشان داده بود که هر قدر میزان اوتیسم در فردی قوی تر باشد، این پاسخ های مغزی در برابر نوبت، ضعیف تر است.

 

به این ترتیب، این دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که شاید بتوان از پدیده درک نوبت، به عنوان ابزاری برای شناسایی و ارزیابی اوتیسم استفاده کرد. این دانشمندان بر این باور بودند که تصویربرداری fMRI از فعالیت های مغز در حین انجام فعالیت های مربوط به ادراک نوبت می تواند شدت این اختلال را نشان دهد.

در مطالعه قبلی که در سال 2006 به انجام رسیده بود، دانشمندان به اسکن مغز گروهی از شرکت کنندگان در حین انجام بازیهایی که در آن هر فرد به نوبت بازی می کرد پرداختند. در این پژوهش مشخص شد که بخش قشر کمربندی میانی مغز در هنگامی که نوبت فرد می شد، فعالیت بیشتری از خود نشان می داد. در واقع این بخش از مغز مسئول تشخیص «خود» از «دیگران» است و به این ترتیب می توانیم درک روشنی از نوبت در بازی ها داشته باشیم.

در ادامه این پژوهشگران از تعدادی ورزشکار خواستند تا یک کلیپ تصویری کوتاه را یک فعالیت ورزشی (نظیر شوت کردن یک توپ) را تماشا کنند و در همین حین از فعالیت های مغزی آنها توسط دستگاه fMRI تصویربرداری می شد. از این ورزشکاران خواسته شد تا این کلیپ را در ذهنشان دوباره به خاطر آورند و یا اینکه خودشان را در نقش فردی که در فیلم بود قرار دهند.

در این مطالعه هم مشاهده شد که قشر کمربندی میانی مغز این افراد فعال بود. همچنین در این مطالعه مشخص شد که فعالیت مغزی افراد اوتیسمی در این ناحیه از مغز به مراتب ضعیف تر است.

در مطالعه جدیدی که به تازگی منتشر شده است، به گروهی از کودکان 15 تصویر از خودشان و یا کودکی همسن نشان داده می شد. این تصاویر هر کدام به مدت 4 ثانیه برای فرد پخش می شد. همان طور که می شد پیش بینی کرد، فعالیت زیادی در بخش قشر کمربندی میانی مغز کودکان گروه کنترل که اوتیسمی نبودند، مشاهده می شد. با این حال، این فعالیت مغزی کودکان اوتیسمی بسیار ضعیف بود.

یکی از نکات جالب این شیوه در این است که تنها با استفاده از یک تصویر هم می توان اوتیسم را شناسایی کرد. از آنجا که کودکان اوتیسمی نمی توانند زیاد در دستگاه MRI بمانند، این شیوه سریع می تواند بسیار کارآمد باشد.

این شیوه جدید می تواند به تحولی در روش های معمول شناسایی اوتیسم بیانجامد. نتایج این پژوهش در ژورنال Clinical Psychological Science منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا