پرتاب کاوشگر فینیکس به سوی مریخ

  • پرتاب کاوشگر فینیکس به سوی مریخ

​نام فضاپیمای فرودگر و بدون سرنشینی است که برای پژوهش در مورد وجود آب و محیط قابل زیست برای ریزاندامگان بر روی سیاره مریخ ساخته شده‌است. این فضاپیما در تاریخ ۴ اوت ۲۰۰۷ میلادی به فضا پرتاب شد، و بر طبق برنامه در روز ۲۵ مه ۲۰۰۸در منطقه قطب شمال سیاره مریخ فرود آمد.فینیکس پس از بکار انداختن بازوی روباتیک خود، به نمونه‌برداری و آزمایش‌های علمی پرداخت.

  • تولد نيلْسْ هنريك آبِل

نيلْسْ هنريك آبل، رياضي دان نروژي در چهارم اوت 1802م در خانواده‏اي فقير در شهر فيندو در كشور نروژ به دنيا آمد.آبل به دليل تحقيقاتش در زمينه حساب استدلالي، توابع بيضوي و عالي يا توابع آبلي، شهرت يافته است. يكي از عمده‏ترين اكتشافات وي، اثبات حل معادلات درجه چهار و بالاتر به طريق معمولي جبر بود. نيلس هنريك آبل سرانجام در سيزدهم اوت 1829م در 27 سالگي درگذشت.

  • درگذشت هانس کریستین آندرسون

​هانْسْ كريستين آندرسُن نويسنده دانماركي كتاب كودكان در دوم آوريل 1805م در دانمارك، و در خانواده‏اي فقيربه دنيا آمد، وي خاطرات تلخ دوران كودكي خود را در برخي داستان‏هايش منعكس مي‏كرد كه رمان جوجه اردك زشت سرگذشتي از زندگي اوست.

آندرسن از سال 1835 تا 1872م به مدت 37 سال، به طور متوسط سالي يك قصه از قصه‏ هاي موسوم به پريان را براي كودكان نوشت. آثاري كه به نثري جالب در شمار بهترين آثار ادبيات جهان قرار دارند. هم‏چنين سوزن، لباس تازه امپراتور و پري دريايى از ديگر رمان‏هاي اوست. هانس كريستين آندرسن سرانجام در 4 اوت 1875م در 75 سالگي درگذشت.

لازم به ذكر است كه به منظور ارج نهادن به كوشش‏هاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان، روز دوم آوريل، سال‏روز تولد آندرسن، به عنوان روز جهاني كتاب كودك نام‏گذاري شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا