اکسیرحیات، در جان مادران

دکتر فیروزه بلاش، عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا در این خصوص به سیناپرس گفت: شیر مادر بهترین غذا برای شیرخواران محسوب می شود که نیازهای تغذیه ای آنها را تامین می کند. شیر مادر باعث می شود تا الگوی رشد و تکامل کودک شکل بگیرد.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی افزود: شیر مادر حاوی آنتی بادی است که از ایجاد یک سری عفونت ها پیشگیری می کند و باعث کاهش مرگ و میر نوزادان می شود. همچنین شیر مادر سبب تکامل فک و صورت کودک می شود و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند.

به گفته وی، تحقیقات گوناگون ثابت کرده اند، کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند نسبت به کودکانی که از شیر مادر محروم بوده اند از هوش بالاتری در مراحل تحصیلی شان برخوردار هستند.

وی به دیگر مزایای شیر مادر اشاره کرد و اظهارداشت: شیر مادر از ایجاد یک سری مشکلات و بیماری های حاد در طولانی مدت پیشگیری می کند. اسهال، عفونت های گوارشی، گوش، حلق و بینی و دستگاه های ادراری از جمله بیماری هایی هستند که کودک با خوردن شیر از ابتلای آنها مصون باقی می مانند. از آنجایی که مادر هنگام شیردهی نظارت بیشتری بر جنین دارد، احتمال سندورم مرگ ناگهانی شیرخوار نیز کاهش پیدا می کند.

وی عنوان کرد: نوزادی که در طولانی مدت از شیر مادر استفاده می کنند، ریسک ابتلایشان به دیابت( چه وابسته به انسولین و چه غیر وابسته به انسولین) کاهش پیدا می کند.

وی بیان کرد: این کودکان معمولا از چاقی و اضافه وزن کمتری برخوردار هستند و در طولانی مدت در قبال یک سری آلرژی ها، آسم و بیماری های التهابی روده مصون تر باقی می مانند.

چگونه متوجه شویم شیر کودک کافی است؟

این عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا درباره میزان دفعات شیردهی به نوزادان اظهارداشت: تاکنون عدد خاصی برای شیردهی نوزادان گزارش نشده است اما معمولا هر2 تا 3 ساعت یکبار نوزادان نیاز به شیر دارند. بهتر است نوزاد و مادر در کل شبانه روز کنار یکدیگر باشند و تا شش ماهگی از بطری و پستانک استفاده نکنند. غذاهای کمکی نیز پس از 6 ماهگی باید آغاز شود؛ ترجیحا پیش از 6 ماهگی نباید از ترکیبات کمکی استفاده شود.

بلاش در پاسخ به این سوال که چگونه متوجه شویم نوزاد از میزان شیر مناسبی برخوردار است، گفت: معمولا از روی منحنی رشد کودک و میزان افزایش وزن و همچنین تعداد پوشکی که نوزاد در طول  شبانه روز خیس می کند، می توانیم متوجه کافی بودن یا ناکافی بودن شیر نوزاد شویم. معمولا نوزاد طی 2تا 3 روز نخست پس از تولد به علت از دست دادن آب بدن، وزنش کاهش پیدا می کند اما پس از آن بر اساس منحنی رشد، باید وزنی نرمال داشته باشد. اغلب نوزاد باید در طول روز 6 تا 8 پوشک تعویض کند. با توجه به این مساله می توانیم دریابیم که آیا کودک از شیر کافی استفاده می کند یا خیر.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با تاکید بر اینکه نحوه صحیح شیردهی بسیار اهمیت دارد، گفت: اغلب مادران تصور می کنند علت گریه نوزادشان مربوط به گرسنگی و میزان شیر ناکافی است به همین دلیل استفاده از شیر کمکی را آغاز می کنند. درصورتی که گریه کردن نوزاد در وهله نخست به عواملی مانند بیماری، باز کردن دهان برای پیدا کردن سینه مادر، گرما، داشتن لباس گرم، برخورد نور به چشمان، کثیف بودن پوشک، دود سیگار بستگی دارد. گرسنگی در مرحله دوم و سوم این مساله قرار دارد. اگر به مادر این اطمینان داده شود که گریه کودک علل دیگری دارد، استفاده از شیر خشک آغاز نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مادران مبتلا به کرونا نیز می تواند به نوزادان شان شیر دهند؟ گفت: چنانچه مادران مسایل بهداشتی را رعایت کنند یعنی پیش از شیردهی دست شان را به خوبی با آب و صابون به صورت صحیح شست و شو دهند و در طول دوره شیردهی از ماسک استفاده کنند، هیچ منعی برای شیردهی آنها وجود ندارد.

شیردهی چه مزایایی برای مادران دارد؟

بلاش به مزایای شیردهی برای مادران اشاره کرد و به سیناپرس گفت: همچنین شیردهی مادران باعث می شود تا میزان خونریزی های پس از زایمان کاهش یابد. همچنین شیردهی مادر باعث وابستگی عاطفی میان مادر و کودک شده و استرس های مادر را کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: مادرانی که به فرزندان خود شیر می دهند از افسردگی پس از زایمان کمتری رنج می برند. شیردهی سبب می شود وزنی که مادران در حین حاملگی بدست آورده اند، خیلی راحت تر از دست دهند.

این عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا افزود: شیردهی ریسک ابتلا به  بیماری های قلبی و عروقی مادران را کمتر می کند. همچنین ثابت شده است مادرانی که اقدام به شیردهی می کنند، میزان ابتلا آنها به سرطان سینه و تخمدان کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر شیردهی احتمال بروز دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: اگر مادر شیردهی داشته باشد و از روش مناسبی نیز برای شیردهی اش استفاده کند، عوارضی کمتری از جهت عفونت سینه و تجمع شیر در سینه پیدا می کند؛ اغلب مادران 2تا 3 روز پس از زایمان سینه هایشان پر از شیر می شود. اگر سینه های آنها به صورت نرمال و صحیح تخلیه نشود، این امر می تواند باعث احتقان سینه آنها شود.

وی تصریح کرد: مادران باید شیرشان را با دست یا با استفاده از شیر دوش های برقی تخلیه کنند. ممکن است کسانی که روش های شیردهی نرمال و مناسبی نداشته باشند، در نوک سینه شان شقاق یا ترکی ایجاد شود. این امر باعث دردناک شدن سینه می شود. گاهی اوقات حتی توده ای نیز روی سینه آنها لمس می شود که این افراد باید برای درمان به نزد پزشک معالج مراجعه کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا